Hollands Kroon doet Oevers dokbedrijf Luyt handreiking met compensatievoorstel

• woensdag 17 januari 2018
  • Hollands Kroon - Hollands Kroon heeft dokbedrijf Luyt in Den Oever nooit gegarandeerd dat de gemeente de onderneming drie ton aan misgelopen subsidie voor verplaatsing en nieuwbouw van haar schepenlift zou compenseren.
    Martijn Gijsbertsn 17-1-2018
    Dat stelt wethouder Theo de Groot (CDA) tegenover deze krant en meldt hij de gemeenteraad in een intern memo.
    ,,Toegezegd is dat hiervoor een concreet voorstel wordt gemaakt. Dat is nu gebeurd en ik denk dat het een heel net voorstel is’’, aldus De Groot.

Vergoeden

Hollands Kroon heeft Luyt aangeboden 75.000 euro te vergoeden en voor 50.000 euro bij de provincie aan te kloppen.
    ,,Wij voelen ons niet verantwoordelijk voor het mislopen van die subsidie, laat dat duidelijk zijn. We hebben geen enkele juridische verantwoordelijkheid’’, zegt de wethouder.

Steuntje in rug

,,Toch hebben we besloten tot tegemoetkoming, omdat we de haven in Den Oever belangrijk vinden en willen dat de ontwikkeling doorgaat. Hopelijk is dit een steuntje in de rug om verplaatsing en nieuwbouw alsnog mogelijk te maken.’’

Schepenlift

De schepenlift had al moeten zijn gebouwd om subsidie uit het Europese Visserijfonds en van de provincie te behouden.
    Doordat de dijkversterking in Den Oever is vertraagd, is het project nog niet gestart en heeft de dokvloerbouwer zich intussen zelfs teruggetrokken.

Havenkantoor

Het dok van Luyt lag oorspronkelijk aan de dorpskant van de Vissershaven en is tijdelijk naar de Noorderhaven verplaatst. Dit in afwachting van nieuwbouw nabij het havenkantoor.
    De verhuizing van de schepenlift is noodzakelijk vanwege de dijkversterking en om ligplaatsen voor de bruine vloot en recreatievaart aan de dorpskant te scheppen.

In beraad

Luyt heeft de handreiking van Hollands Kroon in beraad. ,,Dit is een positieve stap, maar dekt de misgelopen subsidie en extra kosten die wij er door vertraging bij hebben gekregen niet’’, stelt directeur Jacoline Luijt.
    Over andere - volgens Luyt niet nagekomen - afspraken over liggelden, kadehoogte, -gebruik en -faciliteiten gaan partijen opnieuw in gesprek om te kijken of zij tot een oplossing kunnen komen.
    Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon geeft de fa.LUIJT met een glimlach een dikke sigaar van 75.000 i.p.v. 300.000 euro uit eigen doos.
    Want de rest zit in hun eigen gemeentehuis onderkomen.
    En voor de aankomende grote schade claims van Camping Tonneman,Veegservice Meester en het schandaal Lombaard/Planetenlaan etc. etc. moeten ze ook nog wat achter de hand houden.
    Dus sorry Luijt, ikke en de rest stikken!

Dit allemaal als troost voor het zo geweldig meedenken en meewerken aan de geweldige maar twijfelachtige plannen van VVDer Meskers waar Luijt zelf op achteruit ging en overdondert was door Meskers zijn geweldige verhaaltjes voor de realisering van de nieuwe "recreatiehaven" Den Oever.
    Het lijkt wel vissers Latijn!
    Het algemene belang van werkgelegenheid en bestaansrecht van dit geweldige bedrijf als fa.Luijt en onmisbaarheid voor de visserij en bedrijfs-wereld in Den Oever is blijkbaar voor Hollands Kroon en de VVD van geen enkel belang.
    Anders word je niet zo meteen afgescheept met 75.ooo euro. 2017 zullen waarschijnlijk de laatste gratis Flora feesten zijn geweest voor het algemeen belang, want op deze manier zakt je broek af met zo'n behandeling en inspanning door Hollands Kroon. De inwoners zijn helaas weer het slachtoffer! De al zo moeilijke Sponsoring door al deze bedrijven zoals de fa. Luijt zullen er terecht een beetje klaar mee zijn. En Japie zure Nawijn,die zit zijn 8 maanden wel uit???? en laat de puinhoop achter zich en gaat met zijn VVD vrienden zoals J. Remkers en T. Meskers een biertje drinken. Dit allemaal op uitnodiging tijdens de nieuwe opening van de recreatiehavan van Den Oever en het nieuwe monument & afsluitdijk. En zegt dan tegen Remkers en Meskers,kijk we hebben ze toen toch mooi klein gekregen he Johan en Theo. Anders hadden wel degelijk een nog groter gat in onze omstreden begroting. Zo worden de kiezers bedrogen, mits ze op tijd wakker worden.

Bakker zei

"We hebben geen enkele juridische verantwoordelijkheid’’, zegt de wethouder.

Misschien kan de wethouder dan uitleggen waarom een Gemeente die geen enkele juridische verantwoordelijkheid heeft toch €75.000,00 gaat bijdragen? Het is wel geld van de burgers van Hollands Kroon waar Groot zo mee rondstrooit, of zou het iets anders zijn als Groot stelt?
    De wethouder is tenslotte bij lange na niet in zijn eerste leugentje gestikt.

Of moet collega Theo Groot van de CDA de fouten van zijn oude en nieuwe ?????? collega T.Meskers het nu proberen op deze manier weer goed te maken met de fa.Luijt om de onrust bij de bevolking in de hand te houden voor 21 Maart.

Sam Kooy zei

Groot liegt dat de brokken er vanaf vliegen. Het behoeft noodzakelijkerwijs helemaal niet te worden verplaatst. Hij verklaat dit uitsluitend om zijn maat Meskers, die langzamerhand weer in beeld komt, te vrieden te houden. Wat een ongelooflijk stelletje vuile ratten ! Luyt, trap hier niet in. U wordt tot op het bot belazerd !

De onvrede van de reaguurders zo lezend kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de democratie in Hollands Kroon bij het oud vuil is gezet en dat corruptie en vriendjespolitiek de boventoon voeren.