Experiment centraal stemmen tellen tijdens gemeenteraadsverkiezingen

• dinsdag 30 januari 2018
  • Hollands Kroon - De verwachting is dat de centrale telling efficiënter, uniformer, nauwkeuriger en dus betrouwbaarder is.

Persbeicht

Het college heeft aan de gemeenteraad voorgesteld om mee te doen aan het experiment om centraal de stemmen te tellen tijdens de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.
    Als de stembureaus zijn gesloten op 21 maart om 21.00 uur tellen de stembureaus zelf de stembiljetten op partijniveau. Zij geven de uitslag door aan het centrale stembureau. Als alle uitslagen binnen zijn wordt de verkiezingsuitslag op partijniveau bekendgemaakt. Bij het experiment ‘centraal stemmen’ wordt de controle en uitsplitsing op kandidaatniveau de volgende dag gedaan, op 22 maart. Dat wordt gedaan op een centrale locatie waar speciale tel teams de tellingen van de stembureaus controleren en uitsplitsen naar kandidaat.

Efficiëntie en betrouwbaarheid

De verwachting is dat de centrale telling efficienter, uniformer, nauwkeuriger en dus betrouwbaarder is. Ook worden de stembureauleden minder belast omdat zij na een lange zittingsdag alleen nog op partijniveau hoeven te tellen. Ook verloopt het telproces transparanter; alle stembiljetten zijn immers op dezelfde locatie en ook die telling is openbaar.

Noortje Slot
    Woordvoerder
    Gemeente Hollands Kroon

Postadres:          Postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna
    Telefoon:            088-321 5134

Als er dan centraal blijkt dat er een politiek onwelgevallige uitkomst is kan de lellers/staat die uitkomst mooi 'bijstellen'; Bij niet centraal stellen kun je plaatselijk vervalsen; bij centraal stellen kun je alles vervalsen - een reële mogelijkheid ,zeker gezien de staat van de huidige 'democratie' die referenda afschaft en bedrog en nalatigheid van zittende politici accepteert.

wat een onzin Anoniem...de telling is openbaar dus ga vooral kijken, toezien of tel zelf mee?. Heb je zelf wel eens meegeteld op een stembureau bij voorgaande verkiezingen? Ik denk het haast niet als ik jouw reactie lees. Vervalsen is niet mogelijk, tenzij je met je gummetje de keuze wist en gauw met eenzelfde potlood een andere keuze invult. En dat onder toeziend oog van alle anderen op een stembureau, of straks onder toeziend oog van iedereen wanneer de stembussen geleegd worden en centraal gestemd wordt.

Bakker zei

Anoniem 2, wat anoniem 1 zegt klopt als een bus en ik kan u uit eigen ervaring verzekeren dat er inderdaad gesjoemeld wordt met de uitslagen.
    Het is heel simpel: ieder lid van een stembureau krijgt een stapel stembiljetten te tellen en maakt vervolgens stapeltjes van partij 1,2,3 enz. Hij/zij kan zodoende een biljet voor partij 1 op de stapel van partij 2 leggen zolang het totaal uitgebrachte aantal stembiljetten maar overeenkomt met het totaal. Als er tellers zijn die een hekel hebben aan Wilders verdwijnen er stembiljetten op het stapeltje van bijv. Klaver, leg er een biljet over heen waar wel op Klaver is gestemd dan kraait er geen haan naar, zo simpel is het. Dan kunt u wel gaan kijken op een stembureau, maar kijkt u ook over de schouder mee van 6 of 8 of meer tellers, hoe wilt u dat gaan doen?