Den Helder zakt definitief onder 56.000 inwoners

• woensdag 3 januari 2018
  • Den Helder is het nieuwe jaar begonnen met per saldo 225 inwoners minder dan een jaar eerder.
    Hedzer Faber
    De teller staat per 1-1-2018 op precies 55.775 ingezetenen. Afgelopen jaar leek het er lang op dat de neergaande lijn stabiliseerde; in het eerste halfjaar bleef het inwoneraantal rond de 56.000 schommelen waarmee 2017 was afgetrapt.
    In de tweede helft van het jaar veranderde dat echter door een daling van netto 225 inwoners, waarmee Den Helder definitief onder de 56.000 lijkt te zijn gezakt. De daling van vorig jaar is iets minder dan het jaar ervoor (in 2015 daalde Nieuwedieps inwoneraantal met 279 mensen) en iets meer dan het gemiddelde over de afgelopen acht jaar (-195).

Asielzoekers

Mogelijk heeft de dip in het afgelopen najaar te maken met de verminderde opvang van asielzoekers in Den Helder. Meer gedetailleerde cijfers over het afgelopen jaar zijn echter nog niet bekend.
    De afgelopen jaren had Den Helder een negatief vestigingsoverschot. Anders gezegd: er verhuisden meer mensen naar elders dan dat mensen uit andere gemeenten hier kwamen wonen. Relatief vaak zijn het jonge mensen die vertrekken en mede als gevolg daarvan worden hier ook relatief weinig kinderen geboren.
    Structurele daling door vergrijzing is er vooral in De Schooten en Julianadorp.
    Het dorp zakte in 2016 onder de 13.000, waarbij meetelt dat de nieuwe wijk Willem-Alexanderhof formeel tot de Koegraspolder wordt gerekend. De Willem-Alexanderhof groeit wel flink naarmate er meer en meer nieuwbouwwoningen worden opgeleverd.
    Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Het NHD schrijft over de "mogelijke" oorzaak. Dit is zondermeer onwaarschijnlijk. De basisadministratie van de gemeente moet dondersgoed weten welke de oorzaak is. Die is wat mij betreft de volgende: Den Helder heeft niks en is niks. Heeft nauwelijks werkgelegenheid en nauwelijks, in welke categorie dan ook, iets te bieden. De teloorgang van Den Helder is trouwens al tientallen jaren aan de gang. Daar heeft de afgelegen ligging en de uitdunning van de marine aan bijgedragen.

De starre en zeer klantonvriendelijke houding van de plaatselijke Woningbouwvereniging helpt zeker niet meer om nieuwe ( huurders ) bewoners naar den Helder te trekken. Den Helder heeft genoeg Sam, als je het maar wil zien.

Sam Kooy zei

Zo'n 50 / 60 jaar geleden had Den Helder een marine die er zijn mocht, had een fikse Rijkswerf waar menig Jutter zijn maandsalaris verdiende. M.a.w. een niet onaardig stuk werkgelegenheid. Rond de klok van vijf uur in de middag had Den Helder zelfs een echt spitsuur. Ik ontwaar van dit alles niets meer. Voorts wordt de offshore in de Eemshaven ten koste van Den Helder steeds belangrijker. En nogmaals ....... die millioenen kostende Kooyhaven ligt nog steeds te wachten op belangstellenden. Ik wil in Den Helder niet iets zien maar wil het ervaren. Aan dit laatste mankeert het zondermeer in Den Helder. Vandaar de afname van de bevolking !