Crisissfeer bij Senioren Hollands Kroon

• dinsdag 9 januari 2018
  • Hollands Kroon - Er heerst een crisissfeer bij Senioren Hollands Kroon, met zes zetels de grootste coalitiepartij in die gemeente.
    Bestuursvoorzitter Diana van der Kraats (52) uit Westerland heeft haar functie recent neergelegd na onenigheid met (een deel van de) gemeenteraadsfractie.

Kieslijst

Bovendien is Willem Bood (65) uit Nieuwe Niedorp, naar eigen zeggen beoogd lijsttrekkerskandidaat, na een ledenvergadering verwijderd van de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.
    Het besluit van Van der Kraats om Senioren Hollands Kroon de rug toe te keren heeft volgens haar te maken met twee zaken.

Ophef

,,Er is dit najaar veel gedoe ontstaan, nadat het bestuur heeft besloten een vergadering - waarin de groslijst zou worden bepaald - op te schorten. Dit vanwege het overlijden van Otto Klink, de partijsecretaris en een zeer waardevolle kartrekker’’, stelt zij.
    ,,Ik vond het respectloos die bijeenkomst door te laten gaan. Dat is mij door dominantie figuren niet in dank afgenomen en heeft voor ophef gezorgd. Ik ben zelfs gebeld dat men ontevreden over me was. Te triest voor woorden.’’

Druk

Daarnaast zou door diverse partijleden druk op Van der Kraats zijn uitgeoefend om Bood van de kandidatenlijst te houden.
    ,,Hij zou de partij schade berokkenen, maar kwam in de sollicitatieprocedure bij een onafhankelijke selectiecommissie als zeer geschikt naar voren en kon een verklaring omtrent gedrag overleggen’’, vertelt Van der Kraats.

Sterretje

,,De maat was vol toen hij op de lijst, waarover leden moesten stemmen, met een sterretje voor zijn naam kwam. Daarmee werd hij in mijn ogen al bij voorbaat gediskwalificeerd.’’
    Bood zegt dat hij serieus in beeld was als lijsttrekker, maar hij die eer aan huidig fractieleider Jip Pankras (72) uit ’t Veld heeft gelaten.

Jongerenpartij

Bood is verbaasd dat hij wordt geweerd. ,,Ik ga nu op eigen houtje verder, richt de Jongerenpartij Hollands Kroon op en wil over vier jaar alsnog meedoen aan de verkiezingen’’, aldus de Niedorper.
    Voorman Pankras ontkent dat er bij Senioren Hollands Kroon ’herrie in de tent’ is geweest.

Discussie

,,Wanneer je over bepaalde zaken discussie voert, mensen zich niet in de uitkomst kunnen vinden en de eer aan zichzelf houden, dan is dat een persoonlijke keuze’’, zegt hij over het vertrek van Van der Kraats.
    Haar taak is tijdelijk overgenomen door Jacqueline Philipsen uit Anna Paulowna. Penningmeester Marieke Roos (Middenmeer) is momenteel ook interim-secretaris.
    Over Bood laat Pankras weten dat zijn kandidatuur als raadslid ’ongewenst’ is. ,,Rond zijn persoon hebben conflicten met gemeente en buren gespeeld. Daardoor zou hij geen parel op de kieslijst zijn.’’

Saillant

Saillant: Rob Stam uit Wieringerwerf, die ook een conflict met Hollands Kroon heeft, is na stemming wél op de kandidatenlijst gezet.
    VVD-raadslid Gerrit Roos uit Middenmeer staat ook op de kieslijst bij Senioren Hollands Kroon. Hij is overgestapt en komt op plek zes.
    De lijst wordt door Pankras aangevoerd, met bij de eerste vijf ook wethouder Mary van Gent-Overdevest (Anna Paulowna) plus raadsleden Pim de Herder (Westerland), Jeff Leever (Wieringerwerf) en Peter Meijer (Middenmeer).
    Noordhollands Dagblad

Senioren Hollands Kroon was niets, is niets en het zal ook nooit wat worden met die ex-VVD'ers.

Sam Kooy zei

Pankras is toch die meneer die met veel ouderwetse en fraaie vooroorlogse woorden weinig probeert te zeggen ? Proficiat Pankras ! Dat lukt je keer op keer.

Het is ook moeilijk om kandidaten te vinden die geen problemen met de gemeente hebben.

Sam Kooy zei

Toegevoegd: deze club is niets anders dan een aanhangsel van de andere: de VVD. Dat blijkt als ik de raadsvergaderingen volg overduidelijk. Op die wijze zien ze aardig kans om een flinke meerderheid, samen met die andere kontenkruipers: CDA, te vormen. En maximaal volgzaam naar het college (wat er nu nog van over is) geleid danwel onder druk gezet door die andere onnavolgbare VVD'er: Nawijn. Zie het besluit van mevr. Sijbenga van (eerder) Progressief Wieringermeer, hoe het daar toegaat !!!

VVD loopt steeds over,infiltreert en gaat gluren bij de buren SHK. Maar echte en eerlijke bestuurders krijgen zo geen kans, en de poort is weer gesloten. Macht maakt kracht en op deze manier verandert er zo helemaal niets en blijft de wanorde in Hollands Kroon nog gehandhaafd en stevent blijkbaar af naar Italiaanse wantoestanden.
    Want opkomen en het behouden van de democratie in Hollands Kroon heeft hier helemaal geen prioriteit meer. Machtsmisbruik daar genieten ze blijkbaar van en de inwoners en kiezers zijn alleen maar lucht voor ze.

Heel moeilijk nog kandidaten te vinden zonder problemen met Hollands Kroon.
    Reactie op bovenstaande anoniem.
    Willen nu deze nieuwe aangemelde personen die zich verkiesbaar stellen proberen hun eigen Hollands Kroon problemen op deze manier op te lossen. Ik hoop het natuurlijk wel voor hen, maar vergeten ze dan ook niet die andere schrijnende gevallen op te lossen. Ik denk als het zo ver is dat deze personen al lang geïndoctrineerd zijn en niet anders dan de rest mee moeten huilen met de wolven in het bos. We wachten af, maar denken het ergste.
    Kandidaat.M de Geus .Nu ook bij LADA aangeschoven maar heeft grote problemen met Hk.
    Kandidaat.R.Stam Nu ook bij SHK. en heeft grote problemen met HK.
    Kandidaat. W.Bood Geprobeerd bij SHK. Maar heeft grote problemen met HK maar komt terug?
    En dan blijft de fam.Tonneman, fam. Lombaard en de fam. Meester en andere HK. probleem gevallen over. Als zij nu samen in één partij gaan, dan heb je kans dat er een andere wind gaat waaien als de oppositie partijen mee willen natuurlijk. Daar heb ik dan meer vertrouwen in dat alles eerlijk en democratisch verloopt zoals het nu gaat.

Bij VVD nu ook al crisis!
    Als ze bij de VVD nu ook al weg lopen door een al jaren verwoed en strijdig VVD er, dan is daar ook echt wel wat aan de hand zou je zeggen. Of begint het eerlijke geweten bij sommige bestuurders nu ook te knagen en op te spelen en zich niet meer willen associëren met hun eigen partij omdat de schandalen nu langzaam naar buiten komen. Het zou toch niet waar zijn.