Advocaten verdienen in zeven jaar ruim 365.000 euro aan gemeente Den Helder

• vrijdag 12 januari 2018
  • De gemeente Den Helder heeft in de afgelopen jaren in het totaal bijna 365.000 euro, inclusief btw, uitgegeven aan advocaatkosten.
    Michiel Snik 13-1-2018
    Het leeuwendeel is opgegaan aan de rechtszaken tegen het Rob Scholte Museum en de claim van een onkruidbestrijder, samen ruim drie ton.
    Dat blijkt uit de antwoorden van het collega op raadvragen van ChristenUnie. Volgens het college bestaat er onterecht een beeld dat Den Helder geregeld andere partijen voor de rechter sleept. ,,Dat kun je concluderen uit vragen die door de gemeenteraad worden gesteld, maar is absoluut onjuist’’, zegt burgemeester Koen Schuiling.
    Volgens de burgemeester neemt de gemeente Den Helder jaarlijks zo’n 25.000 besluiten, waarvan 10.000 op het gebied van sociaal domein. Dit laatste gaat bijvoorbeeld over uitkeringen en de hoogte hiervan. ,,Als je ziet dat er op bijvoorbeeld die 10.000 besluiten bij sociaal domein slechts 128 bezwaarschriften binnenkomen, dan is dat bijna een te verwaarlozen aantal. Wij doen er ook altijd alles aan een gang naar de rechter te voorkomen en vrijwel altijd komen we er onderling ook wel uit. Maar ieder besluit van de gemeente kun je juridisch aanvechten. En als je ziet dat van de in het totaal slechts 260 bezwaarschriften tegen al die besluiten van de gemeente uiteindelijk er 61 tot een rechtszaken leiden, dan kun je niet anders dan concluderen dat dat er erg weinig zijn’’, vindt burgemeester Schuiling.

Vragen over inzet advocaat door gemeente Den Helder

De fractie Beter voor Den Helder vraagt het college waarom advocatenkantoor Nauta Dutilh toch weer op een zaak is gezet. Vorig jaar maakte de gemeente bekend te zijn overgestapt op een ander kantoor. Nauta Dutilh heeft een fors prijskaartje en verloor enkele geruchtmakende zaken zoals tegen kunstenaar Rob Scholte.
    Als de gemeente niet in z'n recht staat is dat niet de schuld van het advocatenbureau Nauta Dutilh maar van de gemeente zelf.
    En dat zegt wel genoeg de rechter beslist meestal in het voordeel van een gemeente of overheidsinstellingen.

Advocaten en buro´s verdienen in zeven jaar ruim .........euro aan gemeente Hollands Kroon ? zie boven.

Hollands Kroon gaat de zelfde kant op als Den Helder!
    Welke politieke partij durft hier via een WOB verzoek in te dienen om al deze gemaakte kosten te bevestigen. Want Noord Hollands Dagblad mag niet alle verloren rechtszaken van HK. in de media plaatsen wat ze ook trouw niet doen.
    Of is het zo dat de gemeente raad zich er voor schamen over het dan al vermoede vrijgekomen hoge bedrag bloot te geven, waar zij zelf nooit de vinger op de zere plek hebben durven leggen.
    Of te wel plichts verzuim.