’Zonneweide in Zijpe vernielt polder’

• woensdag 13 december 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Sint Maartensbrug - Twintig omwonenden en twee organisaties verzetten zich tegen 7500 zonnepanelen op een weiland in Sint Maartensbrug. Zij hebben bezwaarschriften bij de gemeente ingediend.
    Ed Dekker
    Een zonneveld van 1,7 hectare langs de Grote Sloot levert agrariër Bernard Schuijt jaarlijks voldoende elektriciteit op voor ruim vijfhonderd huishoudens. De bezwaarmakers spreken van een ’elektriciteitscentrale die thuishoort op een bedrijventerrein’. De omwonenden voeren diverse argumenten aan. ,,De provincie noemt ’draagvlak in de omgeving’ voorwaarde voor toestemming. Dat is er helemaal niet”, zegt Annemarie Lootsma namens de verontruste buren.
    Schagen wil Schuijt vergunning geven voor de aanleg. Op zijn land stond eerder een windmolen waartegen omwonenden jaren hebben gestreden. De twee organisaties zijn Kritisch Platform Ontwikkeling Zijpe en Het Zijper Landschap. Zij spreken over ’vernieling van het landschap’ en ’ad-hoc beleid van de gemeente’. Henno Dasselaar van het platform wijst op bedrijfsdaken. ,,Daar is nog voldoende ruimte.”

Motie SP en 50Plus

SP en partij 50Plus komen 18 december in Provinciale Staten met een motie over de kwestie Grote Sloot. Deze statenfracties eisen duidelijkheid van gedeputeerde Joke Geldhof (D66) over een van de voorwaarden voor toestemming. SP’er Marnix Bruggeman: ,,De provincie staat ook zonneweides toe bij lintbebouwing. Geldt de Grote Sloot ook buiten de dorpskom als lintbebouwing? Wij vinden van niet.”
    Carlos van der Veek van bloembollenbedrijf Fluwel in Burgerbrug heeft vergunning gevraagd voor een zonneweide van 1,5 hectare achter zijn woning Belkmerweg 27.

Waterschap

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier hoopt op vergunning voor 7100 zonnepanelen bij de rioolwaterzuivering aan de Schagerweg bij Schagerbrug. Bij de zuiveringen in Wieringerwerf en Den Oever wil het waterschap er 988 en 932 plaatsen.
    Als eerste fase legt het schap komend voorjaar bijna 4800 panelen bij de zuivering Geestmerambacht, gemeente Schagen.
    Noodhollands Dagblad

Zonneweides zijn de nieuwe vorm van in korte tijd schatrijk worden. Al dat gezeur over zoveel huishoudens die van stroom kunnen worden voorzien ia lariekoek want kunnen de zonneweides ook in de stroom voor al die huishoudens voorzien in de winter? Neen, alleen als het prachtig weer is, maar dan leveren de zonnepanelen zoveel stroom dat het net overbelast wordt omdat de afname niet voldoende is en omdat de energiecentrales niet zomaar stil gezet kunnen worden.
    Conclusie: volksverlakkerij op onze kosten.