Vlag uit om voorlopig behoud binnenzwembaden in Hollands Kroon

• vrijdag 1 december 2017
  • Hollands Kroon - De vlag bij de vier binnenzwembaden in Hollands Kroon gaat uit.
    Martijn Gijsbertsen 30-11-2017

De dreigende sluiting van Den Krieck in Breezand, De Terp (Wieringerwerf), De Venne in Hippolytushoef en/of De Wirg (Winkel) lijkt de komende jaren van de baan.
    Burgemeester en wethouders, die eerder twee of drie van de gemeentelijke baden dicht wilden gooien, zijn nu van plan de baden voorlopig te behouden: maximaal vijftien jaar.

Onderhoud

In een voorstel aan de gemeenteraad, die 19 december beslist, wordt bovendien 1,2 miljoen euro direct beschikbaar gesteld voor (wegwerken van achterstallig) onderhoud.
    ,,We doen geen stap terug, willen de zwembaden vroeg of laat nog steeds afstoten’’, stelt wethouder Mary van Gent.

Vrijwilligers

,,We bieden inwoners, stichtingen of verenigingen wel meer ruimte om een goede exploitatie op te zetten. Dat moet met inzet van vrijwilligers, naast gediplomeerd personeel, anders kan het niet uit.’’
    Van Gent laat weten dat verzelfstandiging van de binnenzwembaden er momenteel niet in zit en nu ’naar privatisering toe wordt gegroeid’.
    ,,Als het overdragen eerder kan, is dat ook prima. We kijken om de vijf jaar welk bad daar klaar voor is.’’

Opluchting

Bij Den Krieck in Breezand heerst volgens Ineke Sandbrink, secretaris van zwem- en waterpolovereniging Oude Veer, opluchting.
    ,,In onze uitgestrekte gemeente zou het zonde zijn wanneer mensen kilometers moeten maken om te zwemmen.’’
    Age Miedema van Stichting Sport en Welzijn in Wieringerwerf is blij met de intentie baden open te houden.
    ,,Nu moeten inwoners er wel de schouders onder zetten, want er zullen veel vrijwilligers nodig zijn.’’
    Jan Jaap van Essen houdt namens De Wirg in Winkel een slag om de arm, want na vijf jaar kan in zijn ogen ’alsnog de keuze voor een of twee baden worden gemaakt’.

Mobiliseren

Volgens Simon Eg van stichting Zwembad op Wieringen zijn er geen garanties en wil die stichting De Venne in Hippolytushoef liefst gauw overnemen. ,,We moeten de bevolking snel mobiliseren om taken op zich te nemen.’’

Noordhollands Dagblad