Redding binnenzwembaden Hollands Kroon is startpunt om bestaansrecht te bewijzen

• maandag 4 december 2017
  • Hollands Kroon - Hij vindt het ’geweldig’ dat, wanneer de gemeenteraad daar 19 december mee instemt, de vier binnenzwembaden in Hollands Kroon van dreigende sluiting zijn gered.
     Martijn Gijsbertsen 4-12-2017
    Maar die wetenschap moet er niet toe leiden dat Den Krieck in Breezand, De Venne (Hippolytushoef), De Terp in Wieringerwerf en De Wirg (Winkel) nu achterover gaan leunen.
    Dat stelt Arjan Koopman (41) uit Winkel, de nieuwe voorzitter van de zogeheten Hoze-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie), het samenwerkingsverband tussen de vier binnenbaden.

Startblok

,,De vlag kan uit, omdat we blij en opgelucht zijn, maar we zijn nog niet bij de finish’’, zegt hij.
    ,,Als we de kans krijgen om het bestaansrecht van vier zwembaden in Hollands Kroon aan te tonen, begint het nu pas. We staan op het startblok, er zijn bergen werk te verzetten om waar te maken wat we willen.’’
    Koopman was al secretaris en is Simon Eg uit Den Oever recent opgevolgd, omdat laatstgenoemde zijn inspanningen voor De Venne lastig denkt te kunnen combineren met het voorzitterschap van de koepel.
    De Winkeler heeft de handdoek vol enthousiasme opgepakt.

Afstoten

,,Uiteindelijke doel van de gemeente is dat zij, vroeg of laat, geen werk meer aan of omkijken naar de baden heeft en de gebouwen kan afstoten. De bijdrage voor jaarlijkse exploitatie (in 2016: 570.000 euro, red.) blijft, maar moet fors omlaag.’’
    Koopman verwacht dat, mede op basis van een advies van de nationale zwembond KNSB, langs meerdere wegen te bereiken.
    ,,Door roosters te optimaliseren, kun je het inzetten van inhuurkrachten afbouwen. Die worden ingeschakeld naast vast personeel (ruim twintig mensen, red.) omdat dat niet overal tegelijk kan zijn.’’

Verder zou slimmer energieverbruik tot geldbesparing kunnen leiden.
    Ook ruime inzet van vrijwilligers, naast gediplomeerde gezichten op de badrand en voor onderhoudstaken, kan leiden tot efficiƫntere bedrijfsvoering. Berekend is dat minimaal 25 vrijwilligers per bad nodig zijn.
    ,,Bij Den Krieck staat er al een hele vereniging achter het zwembad, hangt het binnen vol met reclameborden. We moeten met de rest veel meer de kant van sponsoring, misschien wel in combinatie met crowdfunding op.’’

Tarieven

Ten slotte zijn het gelijk trekken van tarieven en verbreden van het activiteitenaanbod om meer bezoekers te trekken een must.
    ,,In Hollands Kroon kun je nu relatief goedkoop zwemmen, in vergelijking met omliggende gemeenten. Dat is prima, het moet wel uit kunnen.’’
    De voornaamste opgave is mensen mobiliseren. ,,Als zich niet genoeg vrijwilligers melden, gaan in de toekomst anders mogelijk alsnog zwembaden dicht.’’

Animocijfer

Om zwembadbezoek uit te drukken, wordt gebruik gemaakt van het animocijfer. Dat geeft aan hoe vaak inwoners van een gemeente gemiddeld per jaar gaan zwemmen.
    In Hollands Kroon (circa 47.500 inwoners) is dat cijfer momenteel vier. Dat houdt in dat er bijna 190.000 bezoeken zijn gebracht aan de vier binnenzwembaden.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Maar ..... waren de redenen van de wethouder(s) van Dijk en/of Westerkamp om in ieder geval 3 baden definitief de nek om te draaien. N.m.m. zelfverheerlijking door gemeentelijke subsidies voor de baden heel snel te korten en vervolgens goede sier te maken. Zich in de kijker proberen te spelen bij Remkes de CvdK. Ja, voor De Venne gold totale korting binnen een jaar. Dat zooitje slapende raadsleden ging daar eveneens in mee. Sluiting van dit bad per 1 juni 2016. En hoe is de stand van zaken nu ? Op een paar na hebben nagenoeg dezelfde raadsleden op hun beslissing hebben moeten terugkomen. Ik heb vanaf de kant niet kunnen merken dat deze ommezwaai bij hen enige opwinding teweeg bracht. Zelfs geen knipperende oogjes. Hetgeen voor de zoveelste keer aantoont hoe, niet alleen BenW, maar ook de raadsleden stuk voor stuk in elkaar steken. Kwalitatief: nullen !!!

Waar komen al die vrijwilligers vandaan? Willen die wel gratis werken voor de gemeente?

Geheel eens met de heer Kooy: NULLEN

En met de verkiezingen goede sier maken dat de zwembaden open blijven...