’Raar leges prostitutie niet kostendekkend’

• vrijdag 1 december 2017
  • Hollands Kroon - De leges die prostitutiebedrijven in de gemeente Hollands Kroon moeten betalen zijn slechts voor een derde kostendekkend.
    Mike Deutekom 30-11-2017
    En dat is raar, vindt fractievoorzitter Johan Paul de Groot van de ChristenUnie.
    Hij vroeg het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon gisteren middels een amendement om het dekkingspercentage van de leges voor dergelijke bedrijven flink op te krikken. De Groot vindt dat de gemeente nu meebetaalt aan de exploitatie van prostitutiebedrijven en stelt dat dat eigenlijk niet zou moeten.
    Wethouder Theo Groot (CDA) liet weten dat het tegengaan van prostitutie in de gemeente een beleidskwestie is. ,,Dat moet je niet via de legestarieven willen gaan regelen’’, aldus de wethouder. ,,Als je wilt dat dergelijke bedrijven zich niet in onze gemeente vestigen, moet je dat als beleid vaststellen, mits dat wettelijk mogelijk is.’’
    Maar zo was het amendement niet bedoeld, verzekerde de ChristenUnie-voorman de rest van de gemeenteraad. ,,Ik wil dit niet politiek maken. Deze aanpassing stel ik voor puur op financiële gronden’’, aldus De Groot.
    De gemeente Hollands Kroon zegt waar dat kan te streven naar honderd procent kostendekkendheid bij alle leges. De Groot vindt dat dit ook moet gelden voor de leges voor prostitutiebedrijven, waarvan het dekkingspercentage tussen de opbrengsten en de opbrengsten van de gemeente ligt op 29,15 procent.
    De overgrote meerderheid van de gemeenteraad was het met hem eens, waardoor het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor een ’seksinrichting’ te krijgen, wordt verhoogd naar twaalfhonderd euro.
    Noordhollands Dagblad

Die 1200 euro wordt doorberekend aan de klant dus die zijn door deze motie nog weer duurder uit, en het zijn over het algemeen niet de meest gefortuneerde die hier al dan niet (nood) gedwongen gebruik van maken.
    Voor al die mensen had de motie uit Christelijke en sociale overweging verworpen moeten worden.

Sam Kooy zei

Voor één beurt korting bedingen. Komt dan uit op een
    lagere prijs en ..........is kostendekkend !

Andere mogelijkheid: Kopje koffie glazenwasser?