Raad Hollands Kroon steunt openhouden van zwembaden

• woensdag 20 december 2017
  • Hollands Kroon - De zwembaden Den Krieck in Breezand, De Venne (Hippolytushoef), De Terp in Wieringerwerf en De Wirg (Winkel) zijn voorlopig gered.
    Mike Deutekom

De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft dinsdagavond zoals verwacht ingestemd met het voorstel om de baden nog vijftien jaar open te houden en deze langzamerhand te verzelfstandigen. Wel dient de zogeheten Hoze-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie), het samenwerkingsverband tussen de vier binnenbaden, voor een stabiele exploitatie en voldoende vrijwilligers te zorgen.
    Binnen de raad is er vertrouwen dat dit gaat lukken. ,,Dit voorstel is een groeimodel’’, laat Elbert Volkers namens de PvdA weten, ,,om in overleg met de Hoze-groep de zwembaden open te houden.’’
    ,,Het gaat om meer dan zwembaden alleen’’, zegt fractievoorzitter Liesbeth Vlietstra van D66. ,,Het gaat ook om gemeenschapszin. Het is niet alleen een financiële afweging maar het gaat ook om een stukje ziel in de dorpen. Zelfstandigheid is het doel zodat de dorpen zelf op termijn hun bad open kunnen houden.’’
    Ook de VVD steunt het plan. ,,Wel is het belangrijk dat de exploitatie en het aantal vrijwilligers rond komt’’, vindt Ada de Haan. Het CDA onderschrijft dat punt, en stelt dat de overdracht ook voor het personeel goed geregeld moeten worden, bijvoorbeeld door hen onder te brengen in een detacherende stichting.
    Volgens de ChristenUnie is het plan ’Toekomst Zwembaden’ dit keer met een uitroepteken geschreven in plaats van met een vraagteken. Fractievoorzitter Johan Paul de Groot pleit voor een ’warme overdracht’ van de baden door de gemeente.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Welke is dan de reden dat de dames en heren van de Raad een paar jaar terug bijna unaniem stemden vóór destructie van de zwembaden. Ik begrijp er geen donder meer van. Kennelijk bedreigingen van BenW aan diezelfde raadsleden. Andere mogelijkheid is niet voorhanden.

Kapitein Rob zei

Sam,

Ik denk dat er verkiezingen aankomen en deze landrot-raadsleden voelen nattigheid, da's toch niet zo moeilijk?