Opknapbeurt biedt Wieringerwerf kansen

• woensdag 13 december 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - De bijna tachtig jaar oude riolering in een deel van Wieringerwerf moest vervangen worden en de supermarkt Aldi wilde verhuizen.
    Mike Deutekom

Daarmee is het balletje gaan rollen voor een grootscheepse herstructurering van het dorp. Dinsdagavond konden de inwoners meer over de plannen te weten komen tijdens een informatieavond in de aula van rsg Wiringherlant.

De aanpak van de riolering is inmiddels al begonnen, de Aldi is al open op de nieuwe locatie aan de Schipperskade, maar hoe het met de rest van de opknapbeurt van het dorp gaat is bij veel mensen nog niet duidelijk. Gisteren werd het ’ruwe’ plan gepresenteerd. ,,En dat is dus nog niet hoe het exact gaat worden’’, benadrukt wethouder Theo Groot. ,,Dit zijn de ideeën, de denkrichting, het kan nog anders worden.’’
    Ook de Wooncompagnie presenteerde een ’denkrichting’ over de Patrijsstraat, waarvan zeker is dat de huurwoningen daar worden gesloopt. Er staan nu 44 woningen, waarvan een paar in handen van particulieren, de overige zijn van Wooncompagnie. ,,Er komt een sociaal plan voor de bewoners, volgen individuele gesprekken om te kijken wat hun wensen zijn en hoe we daarmee om kunnen gaan. We hopen in 2019 of 2020 met de sloop en de vervangende nieuwbouw te kunnen beginnen’’, zegt procesmanager Jan Berghout van Wooncompagnie.

Campus

,,We wonen in de Wieringermeer en er is een zee aan ruimte. Dus waarom wordt alles nu op één plek gepropt?’’, klinkt er uit de zaal als de plannen van de Stichting Sport en Welzijn Wieringermeer voor de sportcampus op De Terp zijn gepresenteerd. Het beoogde campusterrein tussen rsg Wiringherlant en het huidige zwembad wordt in het campusplan gevuld met een brede school, zwembad, sporthal, tennisbanen en andere nieuwe sportvoorzieningen. Voorzitter Age Miedema van de stichting maakt duidelijk dat de clustering juist veel voordelen en kansen biedt voor de inwoners, scholen en verenigingen.

Volgens stedenbouwkundige André Gout biedt de herstructurering Wieringerwerf veel kansen. ,,Het dorp heeft al veel mooie punten maar dat kunnen er nog meer worden. Neem bijvoorbeeld de Oosterterptocht die bijna verstopt door het dorp loopt. Mocht het campusplan doorgaan met bijbehorend fietspad heb je een noord-zuidroute als een ruggengraat in Wieringerwerf. En komen er beeldbepalende gebouwen (scholen) en locaties (tennisvelden) vrij voor nieuwe plannen.’’

Waar hij vooral op hamert is het benadrukken van de centrumfunctie, onder meer door het groene karakter van de Terpstraat te verbeteren.
    Noordhollands Dagblad