’Nieuwe kade snel aanleggen’

• vrijdag 29 december 2017
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - We moeten de boot niet missen, vindt Wim Schouwenaar van DHSS.
    ,,De nieuwe Marsdiepkade dient klaar te zijn in 2019 of ’20”, vindt hij. ,,Zodat we niet te laat zijn voor de windparken die voor onze kust gaan komen.”
    Volgend jaar opent de scheepsagent een nieuwe vestiging in Eemshaven. ,,Onze focus zal blijven liggen op olie en gas en de offshore-windindustrie”, zegt Schouwenaar. Hij vervolgt: ,,In de Eemshaven haken wij nog meer aan bij de activiteiten op het Duitse continentale plat. Tevens voorzien wij dat onze vestigingen in IJmuiden en Amsterdam belangrijker worden gezien de ontwikkelingen van windparken langs de Zuid-Nederlandse kust. Waar wij op hopen voor Den Helder, is dat er besluiten worden genomen voor de Marsdiepkade, zodat deze klaar is in 2019-’20.”
    Raadslid Michiel Wouters hoopt dat er in Den Helder een realistische toekomstvisie gemaakt wordt: ,,Plannen die financieel-economisch haalbaar zijn. Het moet mogelijk zijn om van een haven met een dergelijk korte transittijd naar open zee een succes te maken”, meent de politicus.

Gewenning

Rob Tompot, oud-topman van Peterson, constateert dat de olie- en gassector langzaam gewend raakt aan het huidige prijsniveau: ,,Er wordt voorzichtig weer geïnvesteerd. Dat zie ik in 2018 ook gebeuren. De velden raken echter leger en de winningskosten bepalen de levensduur. Hoe beter het bedrijfsleven met innovatieve oplossingen de winningskosten blijft beperken, hoe langer het de moeite waard zal zijn om door te produceren”, meent Tompot. ,,Dus proactief meedenken met de klanten, kansen identificeren zoals hergebruik van infrastructuur en doorlopend vernieuwen met oog voor veiligheid en milieu blijft het devies voor bedrijven die markt willen houden en nieuwe markten willen aanboren. Goede samenwerking met kennisinstellingen zoals universiteiten helpt enorm om draagvlag te krijgen voor ideeën die in eerste aanleg wat te revolutionair lijken om waar te kunnen zijn”, adviseert de Nieuwedieper.
    Havendirecteur Jacoba Bolderheij wil zich in 2018 samen met alle spelers in en om de haven hard maken voor meer economische groei: ,,Zo blijven we de haven verder ontwikkelen tot dé pitstop aan de Noordzee voor logistieke dienstverlening, onderhoud en bevoorrading.” Oud-wethouder Theo Meskers uit Hollands Kroon vult aan: ,,We moeten een staalkaart presenteren met alle kadegebonden werklocaties in de Noordkop. Met zo’n staalkaart wordt invulling gegeven aan de regionale samenwerking. Het effect is dat ondernemers die een locatie nodig hebben, terecht kunnen bij één loket. Daar wordt in beeld gebracht wat objectief gezien de beste vestigingsplek is; variërend van het werkhaventje Oude Zeug aan het IJsselmeer tot één van de diepzeekades in de haven van Den Helder.”
    Volgens Meskers profiteren alle gemeenten daar van: ,,Want het gaat er uiteindelijk niet om in welke gemeente het bedrijf terecht komt, maar of het bedrijf in onze regio perspectief heeft. Dat ondersteunt de werkgelegenheid. En die houdt zich niet aan gemeentegrenzen”, meent de liberaal.
    Wim Schouwenaar vindt dat de regio eensgezindheid moet tonen: ,.Laat aan politiek Den Haag zien dat we er toe doen qua Offshore Energy. Gezamenlijk belang staat boven individueel belang. Iedere pijler zal zijn huiswerk moeten doen om Den Helder en haar regio te kunnen betitelen als ’centre of excellence’.”

Sam Kooy zei

Meskers ?? Vol ongeloof constateer ik dat Meskers weer aan het woord is. Hij is zelfs in staat om de hoogste trap van brutaliteit m.b.t. perspectieven te oversteigen. Welk een ongelooflijke brutaliteit welke door een mislukkeling als hij tentoon wordt gespreid. Zie het door hem zo gestreelde Waddenbelevingspunt in de haven van Den Oever dat nu, nadat het was geplaatst, geen enkele meerwaarde blijkt te hebben. Van mijn belastingcenten; meer dan € 300.000,= gemeenschapsgeld weggesmeten !!!

Sam Kooy zei

En zie ook de nog steeds lege Kooyhaven. Ten koste van millioenen dito.

Bakker zei

Meskers, de man met een plaat voor zijn kop van een meter dik.
    Meskers, de man die het in de VVD voor het zeggen heeft. Wat een triest zooitje "politici" in de VVD die zo'n windbuil de gang van zaken laten bepalen.

War doet Meskers in dit verhaal? Gedraagt zich alsof hij niet afgezet is, net als Westerkamp.

Bakker zei

Met het aankomende instorten van de wereld economie kunnen we beter zorgen dat dit soort projecten die van geen enkele invloed zijn op de zogenaamde klimaatverandering, voorheen opwarming van de aarde, op een laag pitje gezet worden.
    Steeds meer mensen beginnen te begrijpen dat ze slachtoffer worden en al zijn van grootschalig bedrog, veeroorzaakt door onze elite die op een gigantische manier hun zakken aan dit soort projecten vullen.