Van Rey heeft de beschuldigingen categorisch ontkend. Hij heeft altijd open en transparant gehandeld, vindt hij.

Giften
Een deel van de corruptieverdenkingen ging over de giften die Van Rey heeft aangenomen van zijn vriend en medeverdachte Piet van Pol. Van Rey was jarenlang wethouder in Roermond, zakenman Van Pol realiseerde projecten in die gemeente. Van Pol stond samen met Van Rey terecht. Het hof legde hem negen maanden voorwaardelijke celstraf op en een geldboete van 40.000 euro.

Vertrouwen ondermijnd
Volgens het hof raken de omkopingspraktijken aan het goed functioneren van het openbaar bestuur, waarin zuiver handelen, objectiviteit en onafhankelijkheid noodzakelijk zijn. Van Rey heeft de integriteit van het openbaar bestuur ondermijnd en het vertrouwen daarin ernstige schade berokkend, vindt het hof.

Leeftijd
Een onvoorwaardelijke celstraf was voor de verdachten eigenlijk op zijn plaats, maar het hof hield rekening met onder meer de hoge leeftijd van beiden. De verklaring dat het tweetal louter uit vriendschap met elkaar omging, wees het hof van de hand. (ANP)

Binnenlands Bestuur 22-12-2017