Hollands Kroon gaat voor groene energie

• zaterdag 16 december 2017
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON – Met de symbolische ondertekening van een groene energie-overeenkomst op 14 december, onderstrepen de gemeenten Hollands Kroon, Gorinchem, Purmerend, Beemster, Molenwaard, Schagen, Smallingerland en HVC hun samenwerking op het gebied van duurzame energie.

Het benutten van groene energie uit biomassa, wind en gft stelt de gemeenten in staat om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en daarmee aan de verduurzaming van de directe leefomgeving. De gemeenten benutten de groene energie voor de gemeentehuizen, openbare gebouwen en diverse voorzieningen in de openbare ruimte zoals lantaarnpalen, stoplichten en rioolgemalen.
    “Wij staan met elkaar voor de belangrijke opgave om onze gemeenten duurzamer te maken. Voor onze inwoners nu en voor onze kinderen in de toekomst. Daarom hebben we nu deze groene energie-overeenkomst met HVC gesloten. Het gebruiken van duurzame energie is een heel directe manier om langdurig bij te dragen aan minder CO2-uitstoot”, aldus wethouder Theo Groot namens de zeven gemeenten.
    Afval komt als groene energie weer terug
    De gemeenten gaan energie uit eigen afval gebruiken. Het afvalhout (biomassa) dat bewoners naar de afvalbrengstations brengen, zet HVC in de bio-energiecentrale in Alkmaar om in groene elektriciteit. Groen gas maakt HVC uit het groente-, fruit- en tuinafval (gft) uit de groene bak van huishoudens. Gemeenten kunnen daarnaast ook groene stroom uit de windmolens van HVC afnemen. De groene energie wordt geleverd onder het label HVC KringloopEnergie.
    Foto: Ondertekening van de groene energie-overeenkomst door (v.l.n.r): [Alex van Duist, inkoper gemeente Hollands Kroon, Wethouder Theo Groot, gemeente Hollands Kroon, Wethouder Mario Hegger, gemeente Purmerend, Wethouder Sigge van der Veek, gemeente Schagen, Dion van Steensel, algemeen directeur HVC, Wethouder Arjen Rijsdijk, gemeente Gorinchem, John Kager, beleidsmedewerker gemeente Hollands Kroon, Wethouder Aagje Zeeman, gemeente Beemster].
    (foto: Jan Jong Fotografie). Op de foto ontbreken de bestuurders van Molenwaard en Smallingerland.
    Voor meer informatie: www.hvcgroep.nl/hvc-kringloopenergie

Noortje Slot
    Woordvoerder
    Gemeente Hollands Kroon

Postadres:         Postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna

Telefoon:           06 128 99 555

Veel bewoners van Hollands Kroon twijfelen aan het verstand en de integriteit van de bestuurders, welnu we hoeven niet meer te twijfelen, ze zijn zo gek als een deur en ontzettend onbetrouwbaar(corrupt).

Zorro zei

Goeie zet van Hollands kroom ; dat helpt echt - vooral nu landen als China, (USA), India etc. zich op papier wel maar in de praktijk Zich nergens aan houden/ bovendien; hebben wij in de Raad over deze geldverslindende, nutteloze en bevolking arm makende praktijken gehoord? Weer een actie van een hobby zelfsturend team in HK?

Mr. X zei

Ik weet weinig van energie, laat staan van energieopwekking, af. Mij is visueel opgevallen dat in de maanden voor en na de Kerst de zon, temeer omdat het zwaar bewolkt is zoals de laatste tijd, aanmerkelijk minder uren per dag schijnt dan in de zomer. Bijzonder in deze is, zo hebben mij vrienden met een natuurkundige/werktuigbouwkundige achtergrond verteld, dat juist in de donkere periodes in het jaar de behoefte aan o.a. elektrische energie het grootst is. Kan iemand mij derhalve vertellen wat het resulterende nut is van energieopwekking middels zonnepanelen of heeft deze voornamelijk een financiƫle betekenis?

Kapitein Rob zei

Het geeft jarenlang onzinnig papier werk voor ambtenaren; daarom kijken ze zo gelukkig en verder helpt het geen moer en kost het alleen maar , maar dat zal ambtenaren een zorg zijn - kijk maar naar `de parkeerplaats voor schepen Kooijhaven en een A4-tje optillen is al werk voor ze.

De laatste zin van Mr. X........zeer doeltreffend geschreven!
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden.