Groen licht voor glasvezelnetwerk Hollands Kroon

• woensdag 6 december 2017
  • Hollands Kroon - ,,Alleen de inwoners van het buitengebied van Hollands Kroon kunnen de aanleg van een glasvezelnetwerk nog laten mislukken’’, zegt directeur Alexander op de Weegh van de coöperatie Breedband Hollands Kroon.
     Mike Deutekom 4-12-2017
    De coöperatie heeft de vergunningaanvraag voor de aanleg van het netwerk ingediend bij de gemeente en hoopt deze in januari te verkrijgen.
    ,,Daarnaast zijn er twee partijen die businesscase voor de aanleg en exploitatie al rond hebben (Kabeltex) of zeggen sluitend te kunnen krijgen (FiberFlevo). Dus alleen bij onvoldoende aanmeldingen gaat het hele plan niet door.’’
    Breedband Hollands Kroon heeft een aanmeldingspercentage van zestig procent in het buitengebied nodig om rond te komen. ,,We zitten nu - uit het blote hoofd gezegd - op circa drieënveertig procent. We missen nog een kleine vijfhonderd aanmeldingen’’, zegt Op de Weegh.

Streep

Hij heeft goede hoop dat die laatste mensen nu ook over de streep getrokken kunnen worden.
    ,,De noodzaak voor een adequate breedbandvoorziening in de buitengebieden bestaat immers. Dit is een kans. Mensen beseffen dat ook. Dat zagen ze bij FiberFlevo in de Noordoostpolder ook gebeuren. Daar hadden ze ook zestig procent nodig en zaten ze voor de aanleg van start er net onder. De provincie stond garant voor dat ontbrekende deel waardoor ze toch konden starten. Tegen de tijd dat het netwerk er lag hadden ze de zestig procent.’’
    Omdat het aanleggen van een glasvezelnetwerk een omvangrijke en complexe klus is, heeft de coöperatie besloten alvast de vergunning aan te vragen bij Hollands Kroon.
    ,,We voeren nog gesprekken met Kabeltex en FiberFlevo over welke partij de beste voorwaarden heeft voor de leden van de coöperatie. Wij hebben zelf geen voorkeur, als ze het netwerk maar kunnen aanleggen en goed exploiteren tot in de lengte van dagen. Welke van de twee het gaat worden besluiten we waarschijnlijk in januari.’’

Noordhollands Dagblad

De heer Op de Weegh zegt: 'Alleen de inwoners van het buitengebied van Hollands Kroon kunnen de aanleg van een glasvezelnetwerk nog laten mislukken’.

Heeft de raad van Hollands Kroon al haar goedkeuring gegeven?

De *heer* op de Weegh is een klein oplichtertje.
    Een VVD er.
    Leuke praatjes, weinig kracht. Zakkenvuller.

Wat je ook van Op de Weegh denkt, snel internet is ook voor niet-vvd'ers in het buitengebied zeer welkom.

Maar de eerste zin in het hoofdartikel is zeer tendentieus!

Altijd maar weer die burgers de schuld geven.