Schager wethouder moedeloos over geringe interesse in glasveze

• maandag 13 november 2017
  • Schagen - „Onverstandig? Oliedom. Met zulke ondernemers heb je geen recessie nodig om in het slob te raken.”

Ed Dekker 13-11-2017

Wethouder Sigge van der Veek wordt er moedeloos van. De aanleg van glasvezel in de gemeente Schagen lijkt verder weg dan ooit.

Eind dit jaar moet de veertig procent zijn bereikt om het netwerk voor snel internet aan te leggen. De toezeggingen voor aansluiting blijven nu steken op twaalf procent.

„Ik snap er niets van. Willen particulieren en bedrijven niet vooruit? Vooral van ondernemers valt mij die geringe belangstelling bijzonder tegen.”

Burgerbrug

De verschillen in de gemeente Schagen in aanmelding voor glasvezel zijn groot. De hoogste percentages scoren Burgerbrug (44 procent), ’t Zand (41) en Oudesluis (39). Daarna volgen Schagerbrug (30 procent van het potentiële aantal aansluitingen), Sint Maarten (22), Sint Maartensvlotbrug (21) en Sint Maartensbrug (19).

Hekkensluiters tot heden zijn Warmenhuizen en Petten (elk 6 procent). Daar net boven zitten Schagen (7), Tuitjenhorn (8), Waarland en Dirkshorn (elk 10). Callantsoog zit nu op 12 procent.

Verenigingen

Met totaal 2447 aanmeldingen is het gemiddelde nu 12 procent. Veertig procent van 21.256 potentiële aansluitingen is nodig voor de aanleg. In dorpen met hoge scores hebben verenigingen actie gevoerd.

Noordhollands Dagblad