Positie wethouders Hollands Kroon is wankel

• woensdag 1 november 2017
  • Hollands Kroon - Een verhit debat, waarin de positie van de wethouders Frits Westerkamp (Lada) en Theo Meskers (VVD) zeker ter discussie wordt gesteld.

Verslaggevers Noordhollands Dagblad 2-11-2017

Oppositiepartijen in Hollands Kroon verwachten dat de raadsvergadering vanavond in Anna Paulowna daarop uitdraait.
    Positie wethouders Hollands Kroon is wankel
    ,,Wat ons betreft liggen er twee moties van wantrouwen klaar’’, stelt fractievoorzitster Liesbeth Vlietstra van D66 onomwonden.
    Aanleiding hiervoor is de budgetoverschrijding van minimaal 2,4 miljoen euro voor de verbouwing van gemeentehuizen De Ontmoeting en het Kroondomein. Plus het onjuist en laat informeren hierover van de gemeenteraad.

Fouten

,,Er zijn fouten gemaakt, die niet kunnen. Je kunt niet extra geld uitgeven, zonder bij de raad langs te zijn geweest’’, aldus Vlietstra.
    ,,Daarvoor is dit college eerder gewaarschuwd, we kunnen dit niet door de vingers zien. Al zijn de volgende gemeenteraadsverkiezingen niet heel ver weg.’’

Theo Meskers.
    © Foto Hollands Kroon

Theo Meskers.
    Ook als het aan de PvdA ligt, trekken wethouders Westerkamp en Meskers hun conclusies en houden de eer aan zichzelf.
    ,,Het is te bizar voor woorden dat wij nu moeten ontdekken dat besluitvorming in 2015 over deze verbouwingen is genomen op basis van verkeerde informatie, omdat blijkt dat het fors duurder uitvalt’’, meent Sylvia Buczynski van die partij.

Doodzonde

,,Het maakt ons werkelijk geen biet uit hoe Hollands Kroon haar financieel beleid vormgeeft. Zoals dit is gegaan, komt het neer op een politieke doodzonde. Van die dik twee miljoen hadden we andere dingen kunnen doen die inwoners ten goede komen.’’
    GroenLinks-raadslid Jan Eichorn laat doorschemeren dat er ’behoorlijk wat kritiek zal losbarsten’. ,,Er is nogal wat mis gegaan.’’

Vergoelijkt

Johan Paul de Groot van ChristenUnie kondigt een ’stevig debat’ aan. ,,Er zal politieke verantwoording moeten worden afgelegd en wat mij betreft zullen daaraan ook consequenties moeten worden verbonden. Overschrijdingen zijn sowieso vervelend. Wanneer de financiĆ«le situatie voortdurend wordt vergoelijkt en feiten worden verdoezeld, is dat onacceptabel.’’
    Of er daadwerkelijk koppen gaan rollen, hangt ook af of coalitiepartijen de messen slijpen. Een grote rol lijkt daarin weggelegd voor Lada: steunt die fractie de eigen wethouder of niet? Dan nog moet voor een meerderheid minimaal een raadslid van Senioren Hollands Kroon, VVD of CDA met de oppositie mee.
    Fractievoorzitter Henk van Gameren (Lada) wil niet vooruitlopen op het debat. ,,Maar het agendapunt over de verbouwingen stemt ons niet vrolijk. Lada is hier niet gelukkig mee, het zit ons hoog.’’

P.v.d. Munnik zei

Het zou me verbazen als van Gameren(LADA) de kant van de oppositie zal kiezen hoezeer die ook in hun gelijk staan.

Van Gameren blinkt nou eenmaal niet uit in het bedrijven van een consequente politiek, het is een windenwaaier die regelmatig zijn eigen belangen dient.

Als coalitiepartij ben je volledig ongeloofwaardig richting de bevolking in Hollands Kroon als de eindverantwoordelijke blijven zitten. Westerkamp en Meskers dienen hun verantwoording te nemen en uit eigen beweging op te stappen. Zowel de coalitie partijen als de wethouders positioneren zich als vijand van de bevolking van Hollands Kroon indien de eindverantwoordelijken blijven zitten. De consequenties daarvan mogen ze zelf dragen: pek en veren overal waar ze komen in hun eigen woonomgeving.

Sam Kooy zei

Die van Gameren van Lada een zwakkeling die bijv. tijdens de laatste raadsvergadering blijk gaf feitelijk niet te weten welke richting hij wilde. Z.g. draaikonten politiek. Na een schorsing op zijn verzoek stemde hij namens zijn club tegen een motie. In ieder geval: Westerkamp en Meskers op zijn minst vertrekken ! Voorts Nawijn als volgende binnen 24 uur ! Overigens: het gehele college is verantwoordelijk !

Dekker zei

Iedere burger die zo met de financiƫn omgaat als de dame en heren van dit College komt in de schuldhulpsanering terecht.
    In Hollands Kroon kan dit college schulden maken die tot ongekende hoogte stijgen, maar ze eten er geen boterham minder om want de burgers draaien er voor op.
    Het ontbreekt ze, inclusief Nawijn met zijn foute declaraties en wie weet wat nog meer, ook nog aan het kleinste beetje fatsoen want ondanks hun geblunder weigeren ze op te stappen met als gevolg dat de burgers van Hollands Kroon voor nog hogere schulden komen te staan. Het is kenmerkend voor de huidige politiek en wat ze dan ook nog "democratie" durven te noemen.

Kroondomein.... iedere keer als ik dit lees moet ik braken.

De boven ons gestelden maken er wederom een zooitje van.

Hollands Kroon biedt cursussen aan voor inwoners met schulden. Misschien moet het college die ook maar eens gaan volgen. Beter nog: meteen opstappen.

Mr. X zei

Een positief element in deze wanorde is dat het de mensen steeds duidelijker moet worden dat 'boven ons gestelden', zoals Anoniem 2 zegt, niet impliceert dat zij een hoger niveau hebben. Integendeel zelfs; door hun incompetentie halen zij steeds dollere en doorzichtiger streken uit welke eenieder met een beetje nuchter verstand makkelijk moet kunnen doorzien. Een douceurtje voor het bestuur van Hollands Kroon is dat zij niet de enigen zijn; op provinciaal en landelijk niveau is het al niet anders en ontstaan vanuit het bestuur daarom anti-democratische tendensen zoals bevoegdheden delegeren naar B&W en afschaffen van referenda wetten. Echt, deze knoeiers willen gewoon de bevolking niet voor vol aanzien.