Hollands Kroon wijst erfgoed als enige af

• woensdag 1 november 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  Als enige gemeente in Noord-Holland wil Hollands Kroon geen provinciale monumenten overnemen.

Ed Dekker

Dit stelt het Cuypersgenootschap. De stichting is nauw betrokken bij de grootscheepse overheveling. Norman Vervat van het genootschap noemt de weigering van de gemeente 'onbegrijpelijk'. De provincie wil zeventien van haar 54 monumenten overdragen aan Hollands Kroon. De gemeente houdt monumentenzorg op afstand en heeft geen 'eigen' monumenten. Raad en college zien de zorg voor cultureel erfgoed als verantwoordelijk van de eigenaar. De gemeente heeft ook geen monumentenbeleid, als een van de weinige in Noord-Holland. Het Cuypersgenootschap heeft een dwangsom opgelegd omdat de gemeente niet reageerde op een verzoek van om vier panden te beschermen als gemeentelijk monument.

Erfgoedvereniging Heemschut vindt de houding van Hollands Kroon 'uitermate triest'. Voorzitter Frans Brugman van de Commissie Noord-Holland zegt: ,,Het is noodzaak dat deze gemeente een beetje respect krijgt voor erf'goed." Twee jaar geleden benadrukte Heemschut het belang van een eigen monumentenbeleid. Dit appel op de gemeente leverde niets op. "Het wordt tijd weer in actie te komen. Dat bespreken we in onze commissie op 6 november'', aldus Brugman.

Ambtenaar Willem Langedijk staat al anderhalf jaar op non-actief wegens een arbeidsconflict. Hij had zich ingezet voor een gemeentelijke monumentenlijst. Volgens de provincie is de afwijzing van de gemeente nog niet definitief. Als de overdracht van de zeventien panden mislukt, vervalt de status van monument.

Noordhollands Dagblad

Hoeveel ambtenaren staan er op non-actief in Hollands Kroon of zijn ziek thuis?