Geen stormloop op Poldermolen

• dinsdag 14 november 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Negentig aanmeldingen - Coöperatie: 'Keihard aan slag'
    Martijn Gijsbertsen

Met tot dusverre circa negentig aanmeldingen loopt het qua animo voor de poldermolen in de Wieringermeer nog geen storm. Toch is Henk van Bodegom (65) uit Wieringerwerf ervan overtuigd dat veel meer huishoudens of bedrijven aandelen of zogeheten 'windkavels' zullen kopen.

Van Bodegom is beoogd voorzitter van de coöperatie die de honderdste windmolen in het toekomstige Windpark Wieringermeer namens particulieren en ondernemers wil exploiteren.

,,Nu de agrariërs uit het Windcollectief Wieringermeer hun windmolen locaties hebben verkocht aan energiemaatschappij Nuon en daarmee uit het windpark zijn gestapt, is de Poldermolen de enige manier om als inwoner in eigen regio mee te investeren in duurzame windenergie", stelt Van Bodegom.

________________________________________________

Raadsleden

Raadsleden van Hollands Kroon zouden, wat Henk van Bodegom betreft, het voortouw moeten nemen en allemaal een aandeel in de Poldermolen moeten kopen.,,Het zou super zijn wanneer zij het goede voorbeeld geven aan andere inwoners."

_______________________________________________

Wervingscampagne

De coöperatie in wording (De statuten liggen bij de notaris, de akte van oprichting moet nog passeren) heeft al promotie gemaakt tijdens de Boeren versmarkt bij tulpenkwekerij Munster in Slootdorp en Open Winddag op het ECN-testveld. De grootschalige wervingscampagne moet komende maand van start gaan.

Ambassadeur

,,Het wordt keihard werken om de Poldermolen, die niet eerder dan in 2019 wordt gebouwd, overeind te krijgen", beseft Van Bodegom.

"Aan de andere kant is het mooi om ambassadeur van de Poldermolen te zijn. Iedereen weet dat we de uitstoot van kooldioxide moeten reduceren. Wat is leuker dan daaraan bij te dragen, over de A7 te rijden en te kunnen zeggen dat de windmolen tussen het Van der Valk-hotel en volkstuinencomplex voor een stukje van jou is?"

Bovendien, zo luidt de verwachting, is deelnemen niet slecht voor de portemonnee. ,,Eén aandeel of windkavel kost 250 euro. Afhankelijk van het gemiddeld stroomverbruik kunnen huishoudens er maximaal twaalf kopen."

Deelnemers moeten wonen in het gebied met postcodes 1771, 1774, 1775 (Wieringermeer), 1777, 1778, 1779 (Wieringen), 1761 (Anna Paulowna) of 1766 (Wieringerwaard).

Van de 13250 adressen zouden volgens de coöperatie minimaal 1600 huishoudens en driehonderd bedrijven voldoende moeten zijn om de 4,5 miljoen euro voor de Poldermolen op tafel te krijgen.

,,Wie een aandeel heeft, krijgt per kilowattuur korting op de energiebelasting. Bij een gemiddeld huishouden gaat dat per jaar om 125 euro bij vier windkavels van 250 euro per stuk. De regeling duurt vijftien jaar halverwege zou de investering zich moeten hebben terugbetaald."

Aanwaaien

De rísico's zijn volgens Van Bodegom bijzonder gering. ,,De Wieringermeer is een van de grootste waaihoeken in Nederland. Ze bouwen dat windpark hier niet voor niets, dus het geld komt je bij wïjze van spreken haast aanwaaien. Vandaar dat ik de overtuiging heb dat het gaat lukken. Je zou bijna gek zijn om niet mee te doen."

www.depoldermolen.com

Noordhollands Dagblad

Wanneer stopt deze gesubsidieerde onzin eindelijk eens?

"De rísico's zijn volgens Van Bodegom bijzonder gering."
    Een echte windhandelaar deze Van Bodegom, klein formaatje Scheringa. Want waarom o waarom zouden die boeren eruit zijn gestapt? Niet omdat "het geld bij wijze van spreke komt aanwaaien" hoor. Die boeren zagen op de lange termijn te veel risico's.

Al CO2 uitstotend over de A7 rijden en dan verklaren dat jij meegeholpen hebt om een polder te veranderen in een wapperend industriegebied lijkt me trouwens ook niet zo leuk...

Al die kloteboeren met hun grote bek.
    Nu moeten ze samen een molen organiseren en je ziet het: nu levert het ineens niet genoeg op. Alleen als er SUBSIDIE aan te pas komt dan staan ze vooraan.
    Boeren zijn uitzuigers! Boeren zijn ongezonde werkgevers. Boeren zijn onredelijk. Boeren zijn gelegaliseerde fraudeurs.

Windenergie levert hoegenaamd NIETS op.
    Je haalt NOOIT je investering er uit.

Allemaal Groen(s)links praatjes.

In Schagen bij de voetbalvelden bouwen ze nu een nieuwe wijk, waarom geen zonnepanelen er op? Waarom niet? Ze maken de burgers helemaal murw over energiebesparing maar als je dit ziet in bijna 2018 dan vraag je jezelf af: waarom hier geen zonnepanelen op deze huizen?

Bakker zei

Windenergie levert genoeg op. Het is de subsidie die het flink rendabel maakt, helaas betalen de burgers de subsidie. Zodra de subsidie verdwijnt is het uit met het investeren in die ondingen. De boeren zijn de eersten die er dan mee stoppen, zuinig als ze zijn en levend van een keur aan subsidies, natuurlijk allemaal opgebracht door de burgers.