Wethouder laat hoofd niet hangen

• vrijdag 13 oktober 2017
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Financieel wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon heeft 'geen seconde' overwogen de eer aan zichzelf te houden en zijn positie ter discussie te stellen.
    Marijn Gijsbertsen

Ondanks budgetoverschrijdingen, kritiek over het slecht of laat inlichten van de gemeenteraad en het bliksemvertrek van twee topambtenaren wil de VVD'er 'alles op alles zetten om de boel intern weer op de rit te krijgen'.

,,Het beeld dat het een financiële chaos is bij Hollands Kroon klopt niet, stelt Meskers namens het voltallige college. ,,Niet de aard van de overschrijdingen is de kern van het probleem en  zelfs niet altijd de hoogte daarvan. Maar het feit dat de raad, die een zelf controlerende rol heeft, daar niet tijdig van in kennis wordt gesteld. Dat is kwalijk, verwijtbaar en daarop grijpen we keihard in."

Crisissfeer

Hij onderschat naar eigen zeggen de ernst van die situatie, welke tot een crisissfeer- in het gemeentehuis heeft geleid, allerminst. Volgens Meskers heeft de (nu deels interim) directie een bestuursopdracht van burgemeester en wethouders gehad om orde op zaken te stellen. ,,We willen dichter op de materie zitten, zijn op onderdelen tekort geschoten. Daar heeft de gemeenteraad volledig gelijk in en daar moeten we deemoedig het hoofd voor buigen. De verhoudingen tussen raad, directie, organisatie en college zijn we aan het herijken. Die maatregelen hebben soms impact. Over het vertrek van de gemeentesecretaris en concern-controller wil de wethouder niks zeggen.

Had Meskers, als politiek verantwoordelijke, zijn lot niet aan dat van hun moeten verbinden! ,,Nu mijn portefeuille beschikbaar stellen, terwijl we een route aan het bewandelen zijn om dingen te ver- beteren, is in mijn ogen niet de oplossing. We kunnen beter het verstand bewaren en emoties niet de vrije loop laten."

Noordhollands Dagblad

Als Meskers als verantwoordelijke van de puinhoop op het gemeentehuis ook maar een ietsje pietsje eer en fatsoen zou hebben was hij opgestapt, maar eer en fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken bij de VVD, eigenlijk bestaat het niet eens meer bij de VVD.

Misschien kan Meskers ook eens uitleggen waarom de kosten van de verbouwing het oude gemeentehuis ver worden overschreden om het om te toveren in een waar walhalla voor de ambtenaren terwijl de dienstverlening aan de burgers via internet moet gaan lopen(loketten worden gesloten) en het overgrote deel van de ambtenaren thuis aan het "werk" is? Grootheidswaanzin van een College van een armlastige gemeente?

Voor de enorme overschrijdingen bij de gemeentehuizen is een andere wethouder (mede)verantwoordelijk: Westerkamp (ook zo'n goeie). Weg ermee.

Sam Kooy zei

Meskers is op bezoek geweest bij voormalige defensie-minister(es) Hennis-Plasschaert. Niet portefeuille beschikbaar stellen maar verbeteren. Of-te-wel: niet aftreden maar optreden ! Uiteindelijk blijkt 'Mes' binnen de VVD nog (honds)brutaler te zijn dan Hennis.

Hoe is het mogelijk dat Meskers ooit wethouder is kunnen worden?