Rutte III legt lat aanpak CO2 hoger dan EU

• woensdag 11 oktober 2017
  • Den Haag - Het nieuwe kabinet legt de lat wat betreft bestrijding van de uitstoot van CO2 hoger dan de Europese Unie.

De nieuwe coalitie wil maatregelen nemen zodat in 2030 een reductie van 49 procent kan worden behaald ten opzichte van 1990. Dat hebben VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie afgesproken.
    De doelstelling van de Europese Unie is om in 2030 40 procent minder broeikasgassen uit te stoten. Het kabinet wil dat dit doel wordt opgehoogd naar 55 procent.
    Twee maatregelen leveren de grootste bijdrage aan het behalen van die 49 procent reductie. Ten eerste wordt ingezet op afvang en opslag van koolstofdioxide. Vooral in het havengebied van Rotterdam en Amsterdam en in het Westland ziet het kabinet hiervoor potentie. De tweede grote bijdrage wordt geleverd door de sluiting, uiterlijk in 2030, van alle kolencentrales.
    De regeringspartijen willen verder voor de lange termijn een nationaal klimaat- en energieakkoord sluiten. Dat wordt afgesloten met onder meer bedrijven, bestuurlijke organisaties en de milieubeweging.
    Op de korte termijn zet het nieuwe kabinet in op meer kavels voor windenergie op zee, een minimumprijs voor CO2 voor de energiesector en vergroening van het belastingstelsel. De subsidiƫring van bijstook met biomassa in kolencentrales wordt in 2024 gestopt. Verder moeten vanaf 2021 nieuwe woningen en gebouwen niet meer verwarmd worden met gas.
    In totaal wordt voor de klimaat- en energieplannen door het kabinet jaarlijks bijna 4 miljard euro uitgetrokken.
    Nieuws.nl

Volkomen gek en onverantwoord en onzinnig; een absolute dwaas is die Rutte en verrader van het land. Stinkerds zijn die VVD ers en die andere profiteurs.

Johann zei

Rutte zorgt goed voor zijn financiƫle vriendjes in de windmolensector.