'Raad over iedere euro informeren'

• vrijdag 13 oktober 2017
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  Verbazing over vertrek topambtenaren - Politiek wil opheldering - Crisissfeer in Hollands Kroon - 'Gewaarschuwd'

Martijn Giisbertsen m.gijsbedíen@hoÍandmediacombinatie.nl

Vervolg

Verrast en verbaasd. Dat zijn de meeste fractievoorzitters van politieke partijen in Hollands Kroon over het plotselinge vertrek van twee topambtenaren in twee dagen tijd.

,,Het is vreemd dat het college onlangs, na een verbale draai om de oren (over budgetover-schrijdingen en het laat of slecht informeren van de gemeenteraad, red.), zijn volledige vertrouwen uitspreekt in het ambtenarenapparaat en kort daarna omdraait'', stelt Dorien Sybenga van oppositiepartij Progressief Hollands Kroon.

Dat vraagt volgens haar om opheldering. ,,Sowieso wordt het budgetrecht van de raad aangetast, er zit iets behoorlijk scheef. Ik kan niet ontkennen dat het een rommeltje is. Wanneer wij onjuist worden geïnformeerd, is dat een politieke doodzonde."

"Afscheid nemen van mensen is nooit leuk", stelt voorman Jan Swaag van coalitiepartij VVD. ,,Wanneer dingen niet lopen zoals je wilt, is het nemen van maatregelen juist goed. Tegelijkertijd moet de raad van elke overschrijding van budgetten worden geïnformeerd, al is het maar een euro."

Pinpas

Lada-leider Henk van Gameren (ook coalitie) meent dat 'niet alles vlekkeloos verloopt' en burgemeester en wethouders meer grip op de zaak moeten krijgen. ,,Het kan niet zo zijn dat ambtenaren onbeperkt een pinpas in hun zak hebben en er onvoldoende controle wordt uitgeoefend op wat daarmee gebeurt", zegt hij. ,,Zelfs de accountant heeft in het verleden regelmatig stevige opmerkingen gemaakt. Wij hebben in bedekte termen meermaals gewaarschuwd. Er gebeuren nog dingen waarbij ik mijn wenkbrauwen frons."
    _________________________________________

Provincie

De provincie Noord-Holland bemoeit zich niet met de gespannen situatie in Hollands Kroon.,,Wij lezen de krant ook", aldus zegsman Raymond Fillet. ,,Het kan een onderwerp van gesprek worden in het overleg dat we frequent met gemeentebesturen voeren." Hollands Kroon staat niet onder verscherpt toezicht en daar is volgens Fillet ook geen aanleiding voor. ,,Financiën zijn in eerste instantie een zaak van gemeenten zelf."

_________________________________________

Van Gameren noemt het vertrek.van de gemeentesecretaris Arthur Creemers en de concern-controller 'een aderlating'.  ,,Veel andere vakbekwame ambtenaren hebben de weg naar buiten al gevonden. Als er fouten zijn gemaakt, moet je ingrijpen. Ambtelijk worden daar nu consequenties aan verbonden, je kunt ook nagaan of er nalatigheden van dit college zijn geweest. Nee, politieke gevolgen sluit ik niet uit."

PvdA-fractieleidster Sylvia Buczynski (oppositie) heeft grote zorgen en krijgt de indruk dat de gemeenteraad 'keer op keer voor verrassingen komt te staan'. Ze wil weten hoe de vork in de steel zit, maar houdt haar kaarten voorlopig voor de borst. Net als D66-collega Liesbeth Vlietstra en Jan Eichhorn (Groenlinks).

Spiegel

Elaine Vlaming van het CDA, eveneens coalitiepartner, meent dat burgemeester en wethouders 'zeker in de spiegel moeten kijken'.  ,,Vertrouwen is goed, de controle kan een stuk beter en de informatiestromen moeten optimaal zijn. Er worden in ieder geval stappen gezet om zaken beter te stroomlijnen."

Jip Pankras van coalitiepartij Senioren Hollands Kroon noemt optreden 'een goede zaak' hoe vervelend en pijnlijk het soms ook is'.  ,,Iedereen had alerter mogen zijn, er bovenop moeten zitten. Als achteraf blijkt dat er grove fouten zijn gemaakt, kan dat niet zonder gevolgen blijven."

Johan Paul de Groot (ChristenUnie) denkt dat de kwestie door de ontslagen 'niet zomaar is opgelost' ,,Wanneer gemeenschapsgeld de tent uit vliegt, waardoor je geen budget hebt om andere dingen te doen, is dat niet aan inwoners te verkopen. Laat Hollands Kroon eerst zorgen dat zaken in eigen huis voor elkaar zijn, voordat ze zich als beste gemeente van Nederland naar buiten toe profileert."

Henk Jan Henk-Jan Wittink van eenmansfractie Onafhankelijk Hollands Kroon noemt het vertrek van Creemers en de 'schatkistbewaarster' een  'dwaling'. ,,In de landelijke politiek blijft de hoogste ambtenaar zitten en vertrekt de politiek verantwoordelijke als ze er een potje van maken. In
    Hollands Kroon is het precies andersom."

Noordhollands Dagblad

Voor de gemeenteraad van Hollands Kroon zal dat weinig of helemaal niets veranderen.Ieder voorval of conflict wordt door deze coalitie partijen met de mantel-der-liefde bedekt.Moties van Treurnis worden ondanks sympathie van de coalitie domweg verworpen.De mensen die zijn gekozen bij de verkiezingen zijn aangesteld om de belangen van de burgers te beschermen en zijn ook nu voor dergelijke situaties verantwoordelijk maar laten zich telkens met een kluitje in het riet sturen omdat de coalitie partijen de meerderheid van de raad vertegenwoordigen. Wat dat betreft heeft de raad geen enkel recht van spreken zij waren en zijn verantwoordelijk dus ook voor dit debacle.