Hoe groen is Hollands Kroon nu echt

• zaterdag 28 oktober 2017
  • Hollands Kroon is geen groene gemeente.

INGEZONDEN: 27-10-2017

INGEZONDEN – Kijk maar op het kaartje. Samen met Den Helder kleurt zij rood. De gemeente is er trots op dat zij duurzaamheid als leidend en verbindend principe hanteert. Maar is Hollands Kroon wel zo duurzaam en is duurzaamheid echt een leidend principe bij beleidsbeslissingen?
    Niet trots
    Telos, een centrum voor duurzame ontwikkeling houdt zich ermee bezig. Jaarlijks worden alle Nederlandse gemeenten onder de loep genomen en gerangschikt naar mate van duurzaamheid. Er zijn in Nederland 390 gemeenten waarvan Hollands Kroon er één is. Onze gemeente bungelt ergens onderaan de lijst en is een weinig duurzame gemeente. Sterker nog, Van plaats 363 in 2015 is Hollands Kroon in 2016 gezakt naar plaats 375. In een jaar tijd is zij nog minder duurzaam geworden. Als deze trend zich doorzet kan Hollands Kroon binnen enkele jaren plaats 390 bereiken en Pekela verdringen van de laagste plaats op de lijst. Niet iets om trots op te zijn.
    Lang leven
    Duurzaamheid. Wat is dat eigenlijk? Een duurzaam artikel kun je langer gebruiken dan een artikel dat niet duurzaam is. Disposable artikelen kun je meestal maar één keer gebruiken. Zoals papieren luiers en closetpapier. Bij duurzaamheid denk je aan artikelen en materialen van hoge kwaliteit die lang meegaan. Volvo’s staan bekend om hun onverwoestbaarheid. Niet af te beulen. Oude Volvo’s zie je nog steeds rondrijden. Maar er zijn ook auto’s die beginnen te roesten waar je bij staat. Duurzaamheid heeft te maken met tijd. Een duurzaam object heeft een lang leven.
    Ander beleid
    Bij gemeenten wordt bij duurzaamheid gekeken naar meer dan het aantal (gesubsidieerde) zonnepanelen en windmolens. Hoe belastend is het economisch beleid van de gemeente voor de gemeenschap? Hoe pakken de maatregelen op sociaal-cultureel gebied uit? Hoe gaat de gemeente bijvoorbeeld om met de zwakkeren in de samenleving? Een voedselbank in je gemeente is een indicator dat het met duurzaamheid niet goed gaat, maar met armoede wél. En hoe staat het met de ecologie? Hoe vervuild zijn de bodem, het water en de lucht? Economische bedrijvigheid gaat altijd gepaard met belasting van het milieu. Hollands Kroon is helaas één van de minst duurzame gemeenten. Hoog tijd voor een ander, duurzaam, beleid. Vraag je af welke partijen écht voor duurzaamheid kiezen. Dat zijn zeker niet de partijen die nu in het College zitten. In maart de kans om ze weg te stemmen en een schonere gemeente te krijgen…
    Kees Zwaan
    Anna Paulowna

Logisch dat HK niet duurzaam is, ondanks al die lelijke windmolens; iedere boer mag hier naar hartelust vergif spuiten zonder met omwonenden rekening te houden ( spuitvrije zones gemeente, wel eens van gehoord? en handhaven als met harde wind wordt gespoten ) hij mag overmatig mest uitrijden , en de milieupolitie draait zijn kop om ( ik werk tot half vijf meneer, ik ga nu naar huis dus zoekt u het lekker zelf uit).