En het eerste geluksboek van Schagen gaat naar Jan Peter

• vrijdag 6 oktober 2017
  • Schagen - Worden de inwoners er gelukkig van? Het is tegenwoordig een belangrijkste vraag die moet worden beantwoord bij de gemeente Schagen, zelfs bij het maken van de begroting.
    Marten Visser 5-10-2017
    Als het antwoord op de vraag ’ja’ is wordt de knip getrokken. ,,En als je niet zeker weet of de burger ergens gelukkig van wordt moet je je toch echt afvragen of je iets wel moet doen’’, zegt gelukswethouder Jan Steven van Dijk, die ook over de financiën gaat. ’Sturen op geluk’, noemen ze het bij de gemeente.
    Schagen heeft er een heel boek over geschreven, voor gemeenten die dezelfde kant op willen. ’Samen werken aan geluk’, heet het. Vol met verhalen, achtergronden en tips. Die donderdag nog eens worden besproken tijdens een congres voor bestuurders in Cinemagnus. Met als bekendste spreker oud-minister-president Jan Peter Balkenende, die het eerste exemplaar van het boek krijgt.
    In zijn speech gaat Balkenende in op geluk als een moreel onderwerp dat verband houdt met andere morele categorieën zoals vertrouwen, legacy, waardenoriëntaties en inclusief denken, meldt het programmaboekje. Zware kost. Veel te vaag, dat geluksgedoe, zeggen de criticasters daarom wel eens. Wethouder Van Dijk kan het zich voorstellen. ’Ik dacht bij geluk ook meer aan mensen die met klankschalen bezig zijn, veel te zweverig voor mij’, schrijft hij in het voorwoord van het geluksboek. Maar streven naar gelukkige burgers is allerminst vaag, weet hij inmiddels. Wetenschappelijk is bewezen dat er twaalf factoren zijn die bijdragen aan geluk, zegt Van Dijk. Ze staan in het boek. Zinvol werk, verbondenheid met de buurt, vertrouwen in de gemeente, trots zijn op de woonplaats, om er een paar te noemen. ,,Wij hebben daar onze begroting eens tegenaan gehouden en zagen toen dat we aan lang niet alle onderwerpen iets doen. Dat geeft je inzichten. Voorbeeld? Nou, neem relaties. Die zijn heel belangrijk voor mensen. Als gemeente doen we daar nauwelijks iets mee. Misschien moet je daar toch meer in investeren. Of zeg je: ’nee, dit is niet voor de overheid’. Ook goed. Maar je kunt je zelf de vraag in ieder geval stellen.’’ En zo wordt de factor geluk meegewogen bij elke begrotingspost. Het volgende concrete project: het aanwijzen van officiële geluksplekken, voorgedragen door de bewoners. Klaar in 2018, met een beetje geluk.
    Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Om het geluk enigszins te kunnen bereiken zouden de mensen niet op dit soort dwazen moeten stemmen; maar als U zich bij de stemming gelukkig voelt door op die of die persoon/partij te stemmen moet U zich wel na enige tijd bijzonder ongelukkig voelen als weer blijkt dat U niet voor geluk maar voor bedrog en oplichterij gekozen heeft.
    Wat is dit volk diep gezonken dat politici het in hun stomme koppen durven te halen met dit soort onzin voor de dag te komen en te durven verkopen aan het publiek; het is een vorm van minachting voor de geestelijk vermogens van de mensen.

Gek, gekker, gekst.
    Het geld klotst weer tegen de plinten aan.