Miljoenendeal is snel gepiept

• vrijdag 29 september 2017
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon – Wieringerwerf - Particuliere windmoleneigenaren in Wieringermeer gaan vlot overstag bij overname door Nuon

Martijn Gijsbertsen

Nee ze hoefden niet lang na te denken. Toen Nuon op de deur klopte om Windcollectief Wieringermeer BV over te nemen, inclusief de locaties voor de bouw van 32 nieuwe windmolens waren de eigenaren er zo uit.

De miljoenendeal legt de ruim dertig particuliere turbine-eignaren in het gebied, merendeels agrariërs, geen windeieren. “We worden er financieel beslist wijzer van”, beaamt Jaap van der Beek.

Hij is voorzitter en medeeigenaar van het collectief, een verbond van mensen uit de Wieringermeerpolder met een windmolen op hun erf. “We zijn een jaar of twaalf geleden gestart als groep, daarna een vereniging geworden en heben weer even later een BV opgericht”, vertelt van der Beek.

Allemaal met als doel onze turbines, die los van elkaar in het landschap staan, op een andere plek in lijnopstellingen in het windpark te kunnen opschalen. Met modernere en grotere windmolen is meer energie, dus opbrengst, te behalen.”

Het collectief trok lange tijd met Nuon en het Pettemer kennisinstituut ECN op, de andere initiatiefnemers voor Windpark Wieringermeer.

Aandelentransactie

Door de plotselinge aandlentransactie, ‘dat is eigenlijk wat het is’, plukken de particuliere windmoleneigenaren eerder dan gepland de vruchten van hun investeringen.

“Waar we normaal gesproken gespreid over de vijftien tot 25 jaar geld zouden gaan verdienen met het opwekken van groene stroom, doen we dat nu in een klap”, licht spreekbuis van der Beek toe.

“Door de lage stroomprijzen en kans op weinig wind brengt ondernemen in windenergie onzekerheid en ondernemersrisico’s met zich mee. Door verkoop kiezen we nu voor zekerheid: we halen met deze deal onze inkomsten een behoorlijk stuk naar voren.”

Nu de akte bij de notaris is gepasseerd, kan het schip met geld binnenvaren.

Nuon gaat al vijftig nieuwe windmolens in het toekomstige windpark Wieringermeer bouwen en mag er 82 neerzetten.

Zeventien van de in totaal honderd turbines staan in het ECN-testpark in de Wieringermeer, een windmolen is bedoeld om particulieren en bedrijven uit de omgeving in groene energie te laten investeren. Het complete windpark wekt straks per jaar stroom voor 370.000 huishoudens op. De voltooiing van dit windpark is in 2019 voorzien.

Gesloopt

De losse windmolens van het collectief kunnen nog enkele jaren blijven draaien. Zij moeten worden gesloopt binnen vijf jaar nadat de nieuwe turbines zijn gebouwd.

De voorbereidingen voor de bouw van het windpark zijn inmiddels gestart. Verouderde turbines van Nuon zijn reeds verkocht en worden ontmantld voor een tweede leven in het buitenland.

Dit jaar zullen de eerste grondwerkzaamheden worden aangevangen, in 2018 start de aanleg.

Noordhollands Dagblad

Johann zei

Mag ik even opmerken dat ik en andere elektra verbruikens indirect hebben mee betaald aan de winst van deze boeren, d.m.v. allerlei heffingsmaatregelen die de overheid ons oplegt.
    Wij afnemers betalen ons blauw aan de milieu-maffia. Ik zie dit als legaal stelen die gefaciliteerd wordt door ons overheidsbeleid. Wij hebben langzamerhand een dictatuur systeem gekregen. Kijk maar naar de samenstelling van ons toekomstig kabinet. Het volk heeft in het voorjaar voor echt iets anders gestemd !