In memoriam Ina Vonk.

• zondag 24 september 2017
  • Categorie: , , , , ,
  • Op 14 september j.l. is mevrouw Ina vonk overleden.

Ina vocht zo’n 15 jaar tegen windmolens vlakbij haar huis aan de Grote Sloot 158 en is daarbij krachtig tegengewerkt door het politiek/commercieel windmolen etablissement in de ex-gemeente Zijpe en later de gemeente Schagen.

Op de Stichting JAS website zijn sinds 2006 ongeveer zo’n 160 artikelen verschenen over deze windmolenellende aan de Grote Sloot 158 maar voordien liep de kwestie al geruime tijd. Het is dus over een periode van ruwweg 15 jaar een strijd geweest van 1 vrouw tegen een overmacht aan burgemeesters, raadsleden (uitgezonderd de heer Koning), ambtenaren en financieel belanghebbenden die allemaal in hun specifieke vakje van de procedure/belangenlijst een kruisje wisten te zetten waardoor en hun werkgelegenheid/inkomen, en hun interne aanzien en belangrijkheid gewaarborgd werden.

Zo was daar het raadslid K. die stelde dat ‘de Raad niet anders kon’ wat na jaren bleek niet zo te zijn; bij de bestuursrechtspraakafdeling van de Raad van State op 14 maart 2015 werd Ina uiteindelijk in het gelijk gesteld.

Als men denkt dat het hiermee afgelopen was komt bedrogen uit; de perikelen gaan in een andere vorm verder. Intussen was Ina ernstig ziek geworden en is, hoogstwaarschijnlijk mede door de ondervonden stress over een periode van 15 jaar, overleden op 14 september 2017.

Stichting JAS herinnert zich haar als een keurige en warme vrouw met een goede uitdrukkingsvaardigheid en een ongeloof over alles wat haar in Zijpe overkwam.

Stichting JAS ziet parallellen in de strijd van Ina met het windmolen etablissement en de collectieve moord op Pim Fortuyn zoals daags na het overlijden van Pim verwoord is in het gedicht van Gerrit Komrij:

Hij heeft nog nooit gedanst. Hij kent zijn doel.
    Nog nooit is op zijn vale klerkensmoel
    Zomaar een lach verschenen, maar die nacht,
    Nadat de gek de nar had omgebracht,
    Kroop hij zijn bed uit, glimmend van de pret,
    En maakte onbespied een pirouette.
    Dank, dank, riep hij, het monster is geveld.
    Hij oefende het woord ‘geschokt’ voor morgen
    En sliep als 20 ossen kunnen slapen,
    Straks is hij voor de camera, vol zorgen
    Natuurlijk is hij zwaar tegen geweld.
    Daar klinkt verdomd weer zijn belegen lied,
    Hij loopt op straat, ondragelijk rechtschapen
    En ziet nog steeds het echte monster niet.

Redactie JAS

Dossier Grote Sloot 158

Bedankt stichting JAS voor dit memoriam.

Sam Kooy zei

Te treurig voor woorden ! Die bult ambtenaren - raadsleden, wethouders en de betreffende burrie's - zouden zich dit in persoon moeten aantrekken. Dezen zouden aan de schandpaal behoren te worden genageld !

moeder van 3 zei

Inderdaad, dank st. JAS!