Huisvesting seizoenarbeiders op bollenbedrijf toegestaan

• donderdag 7 september 2017
  • Categorie: , ,
  • Sint Maartenszee - Het bouwplan van bollenbedrijf Salmon te Sint Maartenszee voor de voor de huisvesting van veertig seizoenarbeiders mag uitgevoerd worden.
    7-9-2017

Het verzoek tot schorsing door de ertegenover gelegen duincamping De Lepelaar is door de bestuursrechter van de hand gewezen.

De exploitant van de in het natuurgebied gelegen camping vreest overlast door wangedrag van de arbeiders en ten gevolge van verkeersbewegingen. Dat zou tot afname van het aantal campinggasten leiden.

De rechter stelt dat het huisvesten van arbeidsmigranten niet per definitie tot overlast leidt. Op het terrein van de vergunninghouder wonen al langer zonder problemen seizoenarbeiders. De aanvrager woont er zelf en heeft er dus belang bij dat de rust bewaard wordt.

De komst van de arbeiders zal volgens het vonnis evenmin tot noemenswaardige toename van de verkeersintensiteit op de provinciale weg tussen het bollenbedrijf en de camping leiden. Ook de aangevoerde, formele bezwaren werden door de rechter ongegrond verklaard.

De camping in Sint Maartenszee had de rechter verzocht de gemeentelijke vergunning voor huisvesting van veertig seizoenarbeiders te schorsen. Het plan is in strijd met het bestemmingsplan Buitengebied Zijpe. Maar de gemeente heeft gebruik gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid.

Noordhollands Dagblad

Johann zei

Een bestemmingsplan voor een gebied heeft weinig zin als het naar believen door een pennestreek kan worden gewijzigt. Laten we een gebied maar een onbestemde bestemming geven, dan kan Jan en Alleman zonder regelgeving zijn gang gaan. Scheelt een hoop rechtzaken.