Houtrook geen prioriteit

• zaterdag 30 september 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Schagen - De vier Noordkopgemeenten nemen geen maatregelen tegen houtrookoverlast.
    Lydia Jasper

Ondanks een oproep van het Longfonds dat pleit voor een stookverbod met windstil en mistig weer. In Winterswijk wil PvdA-raadslid Ubel Zuiderveld een verbod op houtkachels en vuurkorven.

In Schagen zijn dit jaar al vijf klachten binnen gekomen over houtrook. Vorig jaar vier. "Raadsleden krijgen knipsels opgestuurd over houtkachels en overlast", zegt woordvoerder Ans Heijne. In Hollands Kroon sleepte een inwoner recent de gemeente voor de rechter om die zo te dwingen op te treden tegen houtkachels in zijn buurt. Uitspraak volgt binnenkort.

Gemeenten kunnen nu alleen controleren op naleving van het bouwbesluit door vast te stellen of de bouwconstructie en het rookkanaal voldoen aan de gestelde eisen en of er geen sprake is van hinderlijke verspreiding van rook, roet en walmen. Hollands Kroon, Schagen en Den Helder informeren burgers via websites of voorlichtingspagina. Hollands Kroon heeft zelfs een folder. Texel doet er niets aan.

Noordhollands Dagblad 30-9-2017

Sam Kooy zei

En de Hinderwetvergunning dan ? Geeft gemeenten n.m.m. handen om mee aan het werk te gaan.

Jan zei

Een hinderwetvergunning (nu omgevingsvergunning milieu) is alleen voor bedrijven (in jargon: inrichtingen). Deze mensen zijn particulieren.