Eind aan Polderse internetellende

• woensdag 20 september 2017
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De vlag kan uit op bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna.
    Martijn Gijsbertsen

Na jarenlange frustratie onder Polderse ondernemers over trage internetverbindingen is gisteren begonnen met de aanleg van nieuwe snellere bekabeling.

"Tot dusverre is het een groot drama, maar er gloort licht aan de horizon", stelt Sven Schuur, directeur van installatiebedrijf Olof Schuur op Kruiswijk.

Hij heeft drie jaar geleden een gloednieuw pand op het bedrijventerrein betrokken en is een van de ondernemers die het hardst heeft geschreeuwd om actie.

"Nu moet ik regelmatig s'avonds naar de zaak om bestanden te kunnen downloaden. Wanneer er overdag vier of vijf mensen internetten, komt dat moeizaam op gang. Aan die ellende komt hopelijk snel een eind".

Schande

"Eigenlijk is het een schande dat bedrijven in dezelfde gemeente die Microsoft binnen haar grenzen weet een paar dorpen verderop digitaal zo langzaam zaken moeten doen."

In opdracht van kabelbedrijf Ziggo zijn ConnectZ en Darico gestart met het trekken van kabels. Dit gebeurt op initiatief van een groep van zo'n twintig ondernemers op Kruiswijk, die ieder hun eigen aansluitkosten betalen en driejarige abonnementen hebben afgesloten.

"Er is eindelijk zicht op verbetering. Volgens planning moet eind oktober de boel in orde zijn", weet Peter Zijlstra van Trabiss internationaal. Hij  heeft met collega-ondernemer Edwin van Dijk van constructie bedrijf VDR-Ruijgrok en hulp van Monique Broers (Ondernemersvereniging Anna Paulowna) en Joost Schimmel (Totaalplaatje.nl in Schagen) het voortouw voorde komst voor moders internetbekabeling genomen.

Het nieuwe netwerk wordt overigens niet aangelegd voor bedrijven aan de Lange Ring op Kruiswijk. Ook een groot deel van Kruiswijk III, de jongste uitbreiding van het bedrijventerrein, moet het voorlopig met andere dan kabelverbindingen doen.

Noordhollands Dagblad