Uitstel voor onderzoek animo Poldermolen

• dinsdag 8 augustus 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Wieringerwerf - De Poldermolen Alliantie heeft tot 1 maart 2018 uitstel gekregen om aan te kunnen tonen dat er genoeg mensen en bedrijven een windmolen willen exploiteren in het toekomstige Windpark Wieringermeer.
     Martijn Gijsbertsen

Aanvankelijk wilde de gemeente Hollands Kroon voor l juni onderzoeksresultaten op tafel hebben. Burgemeester en wethouders hebben op verzoek van de initiatiefnemers tot uitstel besloten.

Het onderzoek naar welk percentage van inwoners en ondernemers in en rond de Wieringermeer wil meedoen in het miljoenenproject moet nog worden gestart.

De alliantie die de omgeving financieel mee wil laten profiteren van investeren in windenergie is druk bezig om een coöperatie te vormen, statuten en ledencontracten op te stellen. De wervingscampagne start naar verwachting pas volgend jaar. De vergunning voor de bouw van de zogeheten Poldermolen is in 2015 al verleend.

Volgens de gemeente moeten tenminste 3500 huishoudens en tweehonderd bedrijven deelnemen, wil het project van de grond komen. De initiatiefnemers denken het te redden met tussen de 1500 en tweeduizend inwoners plus 250 tot driehonderd ondernemers.

Aandeel

Partijen kunnen voor vijftien jaar een aandeel kopen, waarbij ze recht hebben op een deel van de productie-opbrengst. Die wordt jaarlijks verrekend in het eigen stroomverbruik.

Noordhollands Dagblad