Roep om scherm bij A7

• dinsdag 1 augustus 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Klachten over geluidsoverlast in Wieringerwerf door inklinkende aardwal.
    Martijn Gijsbertsen

De aarden wal langs de A7 bij Wieringerwerf, bedoeld om geluidsoverlast van voorbijrazend verkeer te beperken, klinkt in.

Diverse omwonenden van de snelweg  hebben bij Hollands Kroon geklaagd over toenemende herrie veroorzaakt door automobilisten. ,,Hoe ernstig de inklinking is, weten we niet: daar is nog geen onderzoek naar gedaan", aldus gemeentewoordvoerster Noortje Slot.

Serieus

,,Het valt wel op dat geluid afkomstig van de A7 op andere plekken in het dorp wordt waargenomen dan een jaar of vijf of zes geleden."

Burgemeester en wethouders nemen de signalen heel serieus en heeft bij Rijkswaterstaat, wegbeheerder en eigenaar van de wal, aangedrongen op maatregelen.

Diverse Wieringerwervers, vooral woonachtig in het Zuiderpark en aan de Helfrichlaan, dringen al
    jarenlang aan op plaatsing van geluidsschermen.

Opgehoogd

Rijkswaterstaat heeft aan die wens tot op heden geen gehoor gegeven, maar heeft de aarden wal in het verleden wel opgehoogd.,,Naar aanleiding van recente gesprekken worden nu enkele onderzoeken uitgevoerd", aldus Slot.

,,Dat zijn nieuwe geluidsberekeningen. Ook wordt gekeken naar de status van grondwallen in het geluidsbeleid van Rijkswaterstaat langs snelwegen."

Hollands Kroon weet volgens de woordvoerster niet wanneer de resultaten te verwachten zijn. ,,Rijkswaterstaat bepaalt het tempo."

Noordhollands Dagblad