Onderzoek naar ’veilige’ reactor gestart

• donderdag 31 augustus 2017
  • Petten - De Nuclear Research and Consulting Group (NRG) in Petten is begin deze maand begonnen met de experimenten voor een gesmolten-zoutreactor die thorium gebruikt als brandstof. De tests hebben langer op zich laten wachten dan verwacht.
    Roel van Leeuwen

De experimenten voor de gesmolten-zoutreactor, die plaats vinden in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, werden anderhalf jaar geleden al aangekondigd. Een woordvoerder van NRG laat weten dat het bedrijf waarschijnlijk volgende week met een persbericht komt waaruit moet blijken waarom de experimenten zijn uitgesteld.

Feit is dat het onderzoek enigszins een vreemde eend in de bijt is bij NRG. Omdat het bedrijf zich vooral richt op de productie van medische isotopen. Vooral als het gaat om nieuwe, therapeutische isotopen, ziet NRG veel kansen voor de toekomst.

Het onderzoek in de Hoge Flux Reactor moet de komst van de gesmolten-zoutreactor (MSR) uiteindelijk een stap dichterbij brengen. Deskundigen stellen dat deze reactor veilig is, goedkope elektriciteit levert en weinig langlevend afval produceert.

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw waren onderzoekers bezig met de ontwikkeling van deze reactoren. Destijds werd echter gekozen om door te gaan met reactoren die draaien op uranium. Maar de laatste jaren zijn er steeds meer bedrijven die plannen hebben met de MSR.

NRG en het ’Institute for Transuranium Elements’ in Karlsruhe werken samen bij het onderzoek dat nu dus is gestart in de Hoge Flux Reactor. Het onderzoek richt zich naar het zout dat gebruikt kan worden in een MSR. Het zout wordt bestraald en boven de smelttemperatuur van 550 graden gebracht. Hierdoor verandert het zout en ontstaan er nieuwe elementen. Hoe het zout eruit ziet en hoe het zich gedraagt, wordt onderzocht.

Het eerste onderzoek zal naar schatting jaren in beslag nemen. In het energierapport ’Transitie naar duurzaam’ noemt het kabinet het gebruik van thorium ’kansrijk’. Als blijkt dat nieuwe kerncentrales veiliger zijn dan de huidige kerncentrales en de levensduur van radioactief afval wordt verkort, dan zou zelfs het denkbaar zijn dat er vanaf 2023 nieuwe kerncentrales worden gebouwd in Nederland.

Noordhollands Dagblad

h.oldeboom zei

Ik was in november 2016 op een symposium over energie in Groningen en daar werd gezegd dat deze gesmolten zout/thoriumreactors al decennia geleden (proef)gedraaid hebben in de USA, dat de draad daar weer opgepakt is met onderzoek/testen, maar dat de keuze ooit op 'gewone' kernreactoren gevallen is omdat daarmee tevens plutonium geproduceerd kan worden om er bommetjes van te kunnen maken. De keuze op de gewone kerncentrales zou dan een militair-strategische geweest zijn. Horen wij daar iets over van de gluipers in Den Haag?