Het is officieel: Amerikanen uit Klimaatakkoord Parijs

• zondag 6 augustus 2017
  • Categorie:
  • De Amerikanen hebben de Verenigde Naties in de nacht van vrijdag op zaterdag officieel laten weten uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen.

Wel blijft Amerika deelnemen aan de VN-klimaatbijeenkomsten gedurende de tijd die nodig is om het vertrek praktisch te regelen.
    Dat zal naar verwachting zo’n drie jaar duren. Het document dat door Amerika werd ingediend laat nog wel de ruimte om te onderhandelen over een nieuw akkoord waar het land zich meer in kan vinden, meldt persbureau Reuters.

Andere voorwaarden

De Amerikaanse president Donald Trump loste in juni een van zijn verkiezingsbeloften in, en kondigde aan dat Amerika uit het akkoord stapt. Het akkoord kost de Amerikaanse belastingbetalers miljarden dollars en schrapt banen, vooral inde olie-, gas- en kolenindustrieën, aldus Trump.

Volgende presidentsverkiezingen
    Hij zei destijds ook dat hij openstaat voor nieuwe onderhandelingen over de deal. Andere wereldleiders reageerden spottend op die woorden: het duurde namelijk al enkele jaren voordat die deal tot stand kwam. Het Klimaatverdrag van Parijs werd door veel leiders gezien als baanbrekend. Het was een doorbraak in internationale klimaatafspraken.
    De Amerikanen kunnen op zijn vroegst op 4 november 2020 effectief uit het akkoord stappen. Dat valt ongeveer samen met de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen.
    Vrijwel alle landen ter wereld schaarden zich in 2015 achter het Klimaatakkoord, dat verdere opwarming van de aarde moet voorkomen. Trump kreeg dan ook te maken met hevige internationale druk om de Amerikaanse deelname niet te staken, maar weigerde dat toe te zeggen.

Elsevier

Mr. X zei

Ik vraag mij af wanneer Nederland eruit stapt; natuurlijk pas dan als Berlijn en Brussel dat goed vinden. En dat goed vinden hangt af van de klimatologische ontwikkeling die, nu de zwakke zonnencyclus 24 opgeld gaat doen, tot globaal lagere temperaturen zal leiden en tevens afgezien van de daardoor veroorzaakte rampen. Maar dat moet eerst wetenschappelijk bewezen worden door de door de politiek dik betaalde academici die op het moment dat het hun broodheren uitkomt, plotsklaps geheel andere en tegenstrijdige bewijzen vinden.