Geen Hoorns protest tegen 20 euro vuiltax

• zaterdag 12 augustus 2017
  • Categorie:

• Hoorn -
    Het Hoornse college van b en w zal geen protest aantekenen tegen het heffen van 20 euro bij de inwoners voor het ophalen van grofvuil.
    Jaap Stiemer 12-8-2017
    Wel wordt gekeken of deze maatregel van HVC geen nadelige effecten heeft.
    B en W melden dit in een brief aan de fracties van Hoorns Belang en HOP, die hierover kritische vragen hadden gesteld. Een maand geleden werd bekend dat HVC op een andere manier zal omgaan met het inzamelen van grofvuil. Om mensen te stimuleren het naar de afvalscheidingsdepots te brengen, wordt voor het ophalen van grofvuil en snoeiafval binnenkort 20 euro gevraagd.
    Een besluit hierover is genomen door het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West-Friesland (CAW), waarin de gemeenten zijn vertegenwoordigd. HVC voert dit besluit uit. Het bekend worden hiervan leidde tot kritische en ook boze reacties.
    In hun brief maken Alex van der Kleij (Hoorns Belang) en Robert Vinkenborg (HOP) er geen geheim van dat ze er niks in zien. Volgens hen zitten er zo veel haken en ogen aan dat het college alles op alles zou moeten zetten dit plan terug te draaien.
    Dat zijn B en W niet van plan, blijkt uit de antwoordbrief. Het college wijst erop dat de openingstijden van de afvalstations worden uitgebreid en dat het mogelijk wordt gratis een aanhanger te lenen om het afval mee te brengen. Ook haalt Noppes gratis afgedankt meubilair op. Mensen die geen auto hebben zullen ’in een netwerk van familie, vrienden en buren’ een oplossing kunnen vinden. Wanneer dat echt niet lukt zal de 20 euro moeten worden betaald.
    Hoorn wil wel samen met HVC in de gaten blijven houden of de maatregel geen ongewenste effecten heeft. Zo zou het kunnen voorkomen dat mensen hun grofvuil of snoeiafval ergens dumpen, om de kosten van het ophalen niet te hoeven betalen. Op suggesties van beide fracties over de salariƫring van de HVC-directie gaat het college niet in: dat staat los van de kwestie, menen B en W.
    HOP en Hoorn Lokaal hadden gevraagd of het Hoornse college bereid was aan te dringen op ’(personele) aanpassing bij HVC aangaande communicatie, management en beleid’. De fracties noemden het een ’minachting van de maatschappij’ dat HVC het nieuws in een vakantieperiode naar buiten bracht. B en W zien echter geen noodzaak bij HVC aan te dringen op de veranderingen waar de fracties op doelen. Ook de positie van Hoorn binnen het CAW wordt niet heroverwogen.

Noordhollands Dagblad

_________________________________________________________
    Theo Moras ·
    Maakt in deze gemeente #Hoorn ook het College de dienst uit.
    De gemeenteraad heeft daar dus net als in Gemeente Hollands Kroon ook weinig of geen bevoegdheden meer en staat nagenoeg buitenspel.
    Het gebruik van een gratis aanhanger is het verzoeken naar ongemaken en ongelukken.
    De 20 euro heffing door het CAW zoals eerder vermeld op de website van https://www.medemblikactueel.nl/.../caw-slaat-plank-mis.../ zal door HVC Groep mogelijk meteen worden overgenomen zodat het in alle gemeenten zal worden ingevoerd.
    Tenzij de overige gemeenteraden het plan massaal in de Grijze Bak doen belanden die overigens door dezelfde afval verwerker worden verwerkt.

En zo is het en niet anders als de Raad gewillig het kaas van hun brood laat eten door een gewiekste truc van hun eigen College van B&W.