Hollands Kroon neemt houtrook serieus

• zondag 2 juli 2017
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeente Hollands Kroon gaat zodra het herfst wordt aandacht schenken aan houtrook.
    Lydia Jasper

De gemeenteraad heeft daartoe unaniem een motie van ChristenUnie en Groenlinks aangenomen.

Houtrook vormt een probleem voor de volksgezondheid, stellen de raadsfracties. Mede vanwege de verspreiding van fijnstof waar vooral longpatiënten last van hebben.

'Bij het stoken van hout kunnen schadelijke stoffen vrijkomen, zoals fijnstof, dioxines en andere kankerverwekkende stoffen'. Als er bovendien grote partijen ongeschikt materiaal als brandhout worden gebruikt, stijgt de overlast nog meer.

Door de juiste kachel en uitsluitend schoon, droog en goed gekloofd hout te gebruiken, kan de overlast worden teruggedrongen.

Hollands Kroon gaat over een paar maanden via sociale media aandacht vragen voor het probleem. De gemeente geeft tevens informatie over hoe de overlast door het stoken van hout tot het minimum kan worden beperkt. Een verbod op het stoken is volgens ChristeUnie en Groenlinks niet wenselijk en niet haalbaar. Het stoken heeft - mits goed uitgevoerd - juist positieve effecten op de uitstoot van CO2.

Daarnaast is het onmogelijk om te handhaven op het stoken.'Dat wil niet zeggen dat we op onze handen zitten en de mensen die hier ernstige hinder van ondervinden kunnen negeren'. Daarom de motie.

Noordhollands Dagblad

Mr. X zei

Heel goed dat op de gezondheid letten; toch is de keuze om de aandacht op houtrook te vestigen selectief te noemen als het het ongelimiteerde bollengif spuiten van de kwekers buiten beschouwing gelaten wordt terwijl dat bollengif bovendien het bijen- en hommelbestand aantast.

Unknown zei

Mr.X U ontgaat iets.Het afdoen van houtrook als selectief tov met gif spuiten van kwekers is niet erg handig.Want veel van dezelfde gifstoffen zitten ook in houtrook .Kijk de toxische lijsten er maar op na.Helaas heeft houtrook een nog veel groter bereik ,hele wijken en met bepaalde luchtstromen nog veel verder.In Schoorl ontvangt men bv. zelfs met westenwind de roetuitstoot van houtstook aan de Engelse kust. De stank van afgewerkte rook die in sommige wijken voortdurend als ondergeur aanwezig is ook helemaal niet goed voor bijen, die zoals u weet niet tegen rook kunnen.Ze vallen er niet direct dood van (nou ja als de dosering niet te sterk is) maar krijgen wel stress en raken gedesorienteerd met dezelfde gevolgen. Brandlucht zet het lichaam op scherp , veroorzaakt naast fysiek vergiftiging ook stress .Dat is dan weer genetisch bepaald want brandlucht betekent gevaar.Ook is er sinds hier in de wijk volop hout wordt gestookt beduidend meer vogelsterfte .Vooral na zo´n rookwinter vind je veel dode vogels die zelfs de kat laat liggen.De vogels die het voorjaar wel halen zijn net als de mensen die in die voortdurende rook moeten leven (steeds meer kanker hier in de buurt) sterk verzwakt. Door de stikstof in die rook hebben de jonge vogels kalkgebrek en vallen uit het nest.Ik snap niet dan mensen die nooit onder de Hoogovens wilden wonen nu in hun eigen wijk van die gifpijpen volop laten roken.

Als Hollands Kroon het illegale lozen, de lawaaioverlast, de verkeersoverlast, de stofoverlast, het teveel aan gif, veroorzaakt door bedrijven zo serieus zou nemen wordt het misschien nog eens wat, maar jaren wegkijken en dan de bezitters van houtkachels, die stoken om de energie rekening betaalbaar te houden, gaan lastig vallen is niet erg geloofwaardig, dat is burgertje pesten.

Sam Kooy zei

Hollandskroon neemt zaken serieus ? Ze nemen mensen niet eens serieus. Wat willen die lui nu eigenlijk. Er is geen vat op te krijgen.

Handhaven door Hollands Kroon (RUD)?
    Daar heeft zowel Hollands Kroon als de RUD nog nooit van gehoord (niet uitgevoerd).
    Handhaver (V.) van Hollands Kroon (geen RUD) adviseerde enige tijd geleden iemand die ernstige overlast had van een stokende (niet alleen schone hout) buurman om een psychiater te raadplegen. Hollands Kroon handhaaft toch niet.
    Kan het nog gekker.....

Des te meer CO2, des te beter voor de planten. Behoeft Koninklijke Shell ook geen CO2 naar de kassen in het Westland te transporteren voor een snellere groei van de gewassen.

Bovendien, hoe serieus kan men dit plan van de gemeente nemen als overal in de gemeente de hand wordt gelicht met regels en voorschriften? Degene die het meest lak heeft aan regels en voorschriften is de gemeente zelf.

Mr. X zei

@ Beste Chiene,

De Schotten en Engelsen zullen bij hun rook- en roetexport over de Noordzee richting Nederland ongetwijfeld de volgende flegmatieke en verantwoorde filosofie hanteren welke voor dit geval van toepassing is; The only solution for pollution is dilution.

Kijk ook op www.houtrookvrij.nl en www.houtrookoverlast.nl