Oppositie PS loopt boos weg bij debat

• maandag 10 juli 2017
  • Categorie:
  • Haarlem - De voltallige oppositie in Provinciale Staten van Noord-Holland is boos weggelopen tijdens een debat over een miljoenentekort op de aansluiting van de A9 bij Heiloo.
    Roel van Leeuwen
    De oppositie was boos omdat een voorstel om drie miljoen euro extra beschikbaar te stellen op het laatste moment tot hen was gekomen. Toen een voorstel van Servaz van Berkum (GroenLinks) - om het voorstel niet te behandelen -werd verworpen, trokken de oppositiepartijen hun conclusie. Het debat ging wel ’gewoon’ door.
    De drie miljoen euro komen bovenop de 33 miljoen die de Staten samen met Heiloo, Castricum en Alkmaar in 2015 beschikbaar stelden. Onder meer de kosten van het verwerven van de grond en het verleggen van kabels en leidingen vallen hoger uit.
    Versobering van de plannen is niet mogelijk meer, aldus gedeputeerde Elisabeth Post die haar excuses aanbood voor de gang van zaken. Als de het extra geld niet op tafel komt, waarvan 1,5 miljoen van de provincie, dreigt uitstel en misschien wel afstel van het project.
    De coalitiepartijen zeiden de gang van zaken te betreuren. ,,Maar wij vinden niet dat dit het project in gevaar mag brengen’’, zei Hermen de Graaf (CDA). Uiteindelijk gingen de coalitiepartijen akkoord en is het afwachten of de regio het resterende deel bijeen weten te sprokkelen.

Noordhollands Dagblad