Bibliotheekdirecteur Mannes Westra wegbezuinigd

• zaterdag 8 juli 2017
  • Directeur Mannes Westra moet vertrekken bij Kopgroepen Bibliotheken. De Raad van Toezicht zegt door de opgelegde bezuinigingen van gemeenten gedwongen te zijn Westra na 28 jaar te ontslaan.
    Ronald den Boer
    Kopgroep Bibliotheken is actief in Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon. In een verklaring zegt de organisatie de afgelopen jaren flink in budget te zijn gekort. In 2013 snoeide Holands Kroon het budget voor bibliotheekwerk met 60%. Zestien medewerkers kregen noodgedwongen ontslag aangezegd. In 2015 volgde Schagen die met nog eens 40% kortte.
    Voorzitter Martin van der Jagt van de Raad van Toezicht stelt dat ’bij de bespreking van de meerjarenbegroting (we) gezamenlijk tot de conclusie (zijn) gekomen dat het ontslag van Mannes Westra helaas de enige mogelijkheid is om de financiĆ«n rond te krijgen. ,,Op de werkvloer is de rek er door de vorige reorganisatie helemaal uit, daar kunnen we niet nog meer bezuinigen. De enige manier om Kopgroep Bibliotheken een financieel stabiele toekomst te bieden is door afscheid te nemen van de duurste kracht.’’

Noordhollands Dagblad