Turbines langs kanaal bij storm uitgeschakeld

• donderdag 29 juni 2017
  • Hollands Kroon - Breezand - De zeven toekomstige turbines in Windpark Westeinde langs het Noordhollands Kanaal tussen Breezand en 't Zand worden bij een windsnelheid hoger dan 25 meter per seconde uitgeschakeld.
     Martijn Gijsbertsen

De eigenaar, provincie (toezichthouder) en Gasunie (bezit gasleidingen vlakbij deze windmolens) hebben dat afgesproken om risico's op het afbreken van rotorbladen te minimaliseren.

Explosiegevaar

Diverse omwonenden van het windpark maken zich ernstige zorgen over vervanging van de zeven bestaande turbines, omdat deze vlak bij hogedrukleidingen van Gasunie liggen.

Zij vrezen bij incidenten als mastbreuk en afvallende rotorbladen voor explosiegevaar. omdat het miljoenenproject aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoet, is de provincie van plan de vereiste vergunning voor vervanging door efficiƫntere windmolens toe te staan.

Bliksem

Buurtbewoners kunnen dit besluit nog aanvechten bij de Raad van State, de hoogste bestuursrechter. Het ligt in de lijn der verwachting dat zij dit gaan doen.

Behalve de afspraak over windsnelheid worden meer extra veiligheidsmaatregelen getroffen Zo wordt op de turbines een ijs- en bliksemdetectiesysteem aangebracht.

Bij bliksem of ijsafzetting op de rotorbladen worden de windmolens automatisch tot stilstand gebracht.

Noordhollands Dagblad

P.v.d.Munnik zei

25 Meter per seconde is een rekbaar begrip want worden de molens stil gezet bij rukwinden van 25 meter per seconde of worden de molens stil gezet bij een gemiddelde windkracht vanaf 10?(bijna orkaan)
    Zo vaak komt windkracht 10 of meer nou ook weer niet voor, dus het komt er op neer dat bij een ruime windkracht 9 de molens gewoon doordraaien, totdat het mis gaat en de verantwoordelijken zich weer in onschuld zullen wentelen en "geschokt" zullen zijn.

H.Oldeboom zei

Een rukwind van windkracht 8 net zo is gevaarlijk als een storm van kracht 10. Grote krachten door abrupte versnelling heet zoiets; ingenieurs zullen dit begrijpen maar aangezien dit land door lulhannesen wordt bestuurd zal de bevolking meer en meer in de ellende geraken - op welk gebeid dan ook.