Trump: VS trekt zich terug uit klimaatakkoord Parijs

• donderdag 1 juni 2017
  • Categorie:

• De Verenigde Staten trekken zich terug uit het klimaatakkoord van Parijs. Dat heeft president Trump zojuist bekendgemaakt tijdens een persconferentie in de tuin van het Witte Huis.

NOS

Trump zei dat hij wel opnieuw wil onderhandelen om eventueel terug te keren in het akkoord van Parijs, ook sluit hij een nieuw klimaatakkoord niet uit. In beide gevallen wil de Amerikaanse president naar eigen zeggen "een eerlijker deal voor de VS en zijn arbeiders".

Voormalig president Obama zegt dat de regering-Trump met deze actie in een rijtje komt van "een handvol landen die de toekomst afwijzen". Het akkoord is door 195 landen ondertekend. Obama verwacht dat Amerikaanse staten, steden en bedrijven opstaan die al veel hebben geïnvesteerd in schonere energie.

Gisteren lekte het nieuws al uit via een medewerker van het Witte Huis. China zei daarna achter het klimaatakkoord te blijven staan.

In het klimaatakkoord van Parijs staat dat de opwarming van de aarde beperkt moet blijven tot maximaal 2 graden Celcius ten opzichte van het pre-industrieel niveau. Gepoogd wordt de opwarming te beperken tot 1,5 graad. Verder krijgen arme landen vanaf 2020 jaarlijks geld van rijkere landen om hun economie te helpen en moet er een einde worden gemaakt aan de stijging van de uitstoot van broeikasgassen.

Trump staat bekend als klimaatscepticus.
    Eerder noemde hij de opwarming van de aarde een Chinees verzinsel.

Zaterdag liet Trump na de G7-top in Sicilië weten dat hij deze week bekend zou maken of hij zich aan het klimaatakkoord zou houden of niet. De andere G7-landen hadden geprobeerd hem te overtuigen van het belang van het akkoord.

Het is niet duidelijk wat voor gevolgen het besluit van Trump heeft. Sommige Amerikaanse staten hebben al laten weten zich niets aan te trekken van zijn terugtrekking. Zij willen proberen zich alsnog te houden aan het akkoord.

Trump, eindelijk iemand die zich de wet door de klimaatmaffia niet voor laat schrijven.
    Het zal de Amerikanen veel belastinggeld schelen en wij domme Hollanders maar betalen.

De heer Trump is een held.

h.oldeboom zei

En dan wordt die achterlijke Obama door de media ook weer eens op het paard gezet! De media en politiek - de vijanden van het volk! Zeg uw krant toch op en uw abonnement op de tv gids en lees eens een boek en studeer wat meer en zet die TV op UIT!