’Schagen heeft geen last van strop COWWI’

• dinsdag 6 juni 2017
  • Categorie: , ,
  • Schagen - Bij de gemeente Schagen is, in tegenstelling tot in buurgemeente Hollands Kroon, geen sprake van een financiële strop door het zogeheten COWWI.

Marten Visser
    Dat meldt burgemeester Marjan van Kampen van Schagen desgevraagd. Hollands Kroon werd geconfronteerd met een tegenvaller van zo’n negen ton toen de rekening van het zogeheten Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen werd opgemaakt. Het COWWI ondersteunde voor Schagen en Hollands Kroon onder meer mensen met een uitkering en jeugdzorgvraag.
    Hollands Kroon zegde onlangs de samenwerking op. Volgens wethouder Theo Meskers klopten de cijfers van de organisatie niet, waardoor Hollands Kroon maar liefst zo’n negen ton extra moet betalen. Er kwamen veel meer rekeningen binnen van zorgverleners in de jeugdzorg dan er geadministreerd was.

In Schagen kennen ze die problemen niet, zegt Van Kampen. ,,Wij hebben samen met Den Helder en Texel contracten afgesloten. Onze mensen hebben goed werk geleverd, goed de vinger aan de pols gehouden. Zagen ze dat er bij voorbeeld meer gebruik werd gemaakt van jeugdzorg, dan werd er bijgestuurd. Daardoor wisten we precies wat we moesten betalen.Hollands Kroon wilde niet gezamenlijk inkopen en heeft het zelf gedaan.’’
    Noordhollands Dagblad