Politiek hekelt 'truc' windpark

• donderdag 22 juni 2017
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Winkel - Statenfracties hekelen een opmerkelijke overeenkomst om nieuwe windmolens in de Groetpolder bij Winkel toe te staan. SP spreekt van een 'truc', Christen-Unie/SGP noemt de aanpak van Gedeputeerde Staten een 'farce'.
    Ed Dekker

Forse kritiek heeft ook 50Plus. ,Op deze manier holt GS zijn eigen regels uit", stelt Olga de Meij van deze partij. Elf directe omwonenden krijgen jaarlijks ieder 3000 euro van Windmolens Groetpolder BV. Als ruil wordt hun huis aangemerkt als bedrijfswoning. Door deze wijziging vervalt een verbod van de provincie. Haarlem staat turbines op minder dan zeshonderd meter afstand van woonhuizen niet toe.

De elf particulieren krijgen officieel een speciale taak. Zij gaan 'visueel toezicht' houden op de molens. Ook moeten zij 'onbevoegden' in de buurt van de turbines weren. SP-Statenlid Marnix

Bruggeman kaartte de kwestie deze week aan in een statencommissie. GS keurt de overeenkomst goed en wil vergunning geven voor de bouw van zes molens.

Op 20 juli beslist Provinciale Staten daarover.

_______________________________________________

Vervolg

'Dit heet omkoping'

"Dit is regelrechte omkoping.' Henno Dasselaar uit Oudesluis van de landelijke Stichting Windmolenklachten heeft zoiets niet eerder meegemaakt.

De ophef rond d.e overeenkomst met omwonenden verbaast Dirk Nobel van Windmolens Groetpolder BV. ,,De provincie legt ons dit op."

Voor 3000 euro per jaar bezitten elf particulieren opeens een ander huis. Bedrijfswoningen mogen wel dichtbij een turbine staan. Noord-Holland is gebonden aan afspraken met het Rijk over schone energie en zet stevig in op windmolens. Nobel: ,,De provincie verplicht ons tot deze aanpak. Anders zou hier niks nieuws kunnen komen."

D66-gedeputeerde ]ack van der Hoek (Energie) zegt niet anders te kunnen.,,Wij zien geen redenen om de vergunning te weigeren. De elf betrokkenen maken geen bezwaar tegen de aanvraag, zei hij deze week tot de statencommissie ruimte. Hij ging verder nauwelijks in op kritiek van statenfracties. SP ChristenUnie/SGP en 50Plus laten het er niet bij zitten Op 10 juli komen zij er in Provinciale Staten op terug.

SP'er Marnix Bruggeman zegt: ,,Functiewijziging van een pand is een recht. Maar hier wordt een recht misbruikt. Onder het mom van 'visueel toezicht houden'.

Vijf bewoners van de Groetweg in Middenmeer noemen de overeenkomst 'onaanvaardbaar'. Zij hebben bij de provincie ook andere bezwaren. 'Haarlem' heeft alle bezwaren afgewezen, ook van anderen. De vijf bewoners zijn Noud Koenraadt, Margriet Knook, Siebren de Vries, Hans Numan en Emile van Liere. Zij wonen tegenover de molens en overwegen in hoger beroep te gaan. Hun advocaat Jan Veltman uit Amersfoort heeft geen goed woord over voor de provincie. "Elf bedrijfswoningen om zes nieuwe molens mogelijk te maken, dat is van de zotte."

Precedent

De raadsman wijst op precedentwerking. "Met geld kunnen dus minimale afstanden tussen woningen en molens worden omzeild. Dat is juridisch niet in de haak, maar als overheid moet je zoiets helemaal niet willen. Plus dat mensen in een moeilijke positie worden gedwongen. Niet tekenen kan goede verhoudingen met de buren op het spel zetten. Maar je haalt wel overlast naar je huis."

Noordhollands Dagblad

Heeft Hollands Kroon de bestemmingsplanwijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming goed gekeurd?

Als het illegaal genoeg is en er blijft wat aan de strijkstok hangen is in Hollands Kroon alles mogelijk. Zo werkt dat bij onze "integere" bestuurders.