Plus Hollands Kroon blijkt verdwenen

• vrijdag 2 juni 2017
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Het jaar 2016 leek financieel positief te zijn verlopen voor de gemeente Hollands Kroon.
    Mike Deutekom

Wethouder Theo Meskers (VVD)  meldde dinsdag nog in deze krant dat de gemeente vorig jaar volgens de jaarrekening een overschot had van ruim 583.000 euro. Maar gisteravond bleek die plus volgens de accountant plots te zijn veranderd in een min van 218.000 euro.

Oorzaak is volgens Meskers de administratie van het COWWI (Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen), dat tot april van dit jaar voor de gemeenten Schagen en Hollands Kroon onder meer mensen met een uitkering en jeugd-zorgvraag ondersteunde.

,,We hadden in onze administratie eerst een miljoen euro over in het sociaal domein, maar na narekenen van de accountant bleek dat dit niet klopt. De cijfers van het COWWI hebben wij na de opheffing op l april overgedragen gekregen, maar deze bleek verre van up-to-date. Er kwamen nog veel meer rekeningen binnen van zorgverleners in de jeugdzorg,dan er geadministreerd was. Zo ontstond er een gat van negen ton."

De gemeente Hollands Kroon is volgens Meskers zeer onaangenaam verrast door de tegenvaller. ,,Dit onderschrijft ons besluit om met het COWWI te stoppen. We gaan het nu zelf doen en zullen de interne processen strakker in de gaten houden"

Nieuw stuk

De gemeenteraad heeft het stuk gisteravond van de agenda gehaald" Terecht, vindt het college.,,We moeten nu de jaarrekening 2016 aanpassen aan de nieuwe cijfers.In de raadsvergadering van 20 juni
    kunnen we dan alsnog over het complete stuk met de juiste cijfers praten", liet burgemeester Jaap Nawijn weten.

De gemeenteraad heeft nog wel veel vragen over wat er nu precies is gebeurd en ook hoe dit heeft kunnen gebeuren" Deze vragen worden in de volgende vergadering beantwoord, laat Meskers weten.

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Het heeft allemaal kunnen gebeuren omdat het in Hollands Kroon een incompetente bende is die zijn weerga niet kent. Zet een goede accountant op de jaarrekening en er zal blijken dat het negatieve saldo, zoals eerder al is gebleken, vele malen hoger is als Sinterklaas Meskers ons wil doen geloven.
    Als je zoals in HK is gebeurt voor 35 miljoen Euro!!!!!! gemeentehuizen bouwt en/of verbouwt, daarna de ambtenaren thuis laat "werken" en tenslotte de loketten voor de burgers gaat sluiten dan kan het niet anders of de burgers moeten voor deze spilzucht diep in de buidel tasten.

Sam Kooy zei

Uiteraard licht de schuld niet bij de ambtenaren van de gemeente HK (zegt Meskers !). Het COWWI is het dat de blunder maakte. Meskers vertelt er natuurlijk niet bij dat de ambtenaren van HK hebben zitten te slapen en feitelijk de veroorzakers zijn en waren van dit falen. Zoals altijd binnen deze gemeente: de knoeiers blijven zitten waar ze zitten binnen hun 'zelfsturende' groepje ! Bescherming alom.

Jervin Tonneman zei

Vind je het gek het grote schorem heeft zaken afgekocht om hun kop boven water te houden,op de raadsvergadering van 2 juni durven ze je niet eens aan te kijken en kijken met hun kop naar beneden.
    Die Jaap Nawijn is een boef eerste klas.

De helft van de ambtenaren bij het cowwi was aangesteld door Hollands Kroon, de andere helft door Schagen. Hollands Kroon is dus zelf verantwoordelijk voor deze situatie. Het gaat niet aan dat Meskers hier een andere indruk over lijkt te willen wekken.

P.v.d.Munnik zei

Misschien dat Meskers eens kan vertellen hoeveel geld er gemoeid is met zinloze rechtszaken tegen de inwoners van Hollands Kroon? Als hij dan toch bezig is kan hij meteen vertellen hoeveel ambtenarenuren er aan deze publieksonvriendelijke hobby van politiek en ambtenaren zijn gemoeid?
    Het moet in de miljoenen per jaar lopen.