Keek op de Week (23) met Breedband, jaarrekening en....

• zondag 11 juni 2017
  • Categorie: , , ,
  • HollandsKroon - Hoogte en dieptepunten van week 23 van 2017 (4 juni tot 11 juni).

Op plaats 1

Openbare bijeenkomsten die niet openbaar waren.

Sinds 2012 houdt de spiksplinternieuwe, innovatieve en burgergerichte gemeente HK beeldvormende bijeenkomsten om raadsleden over de diverse gemeenteraadsproblematiek voorbereidend te informeren teneinde de neuzen allen naar dezelfde kant te richten. Tot nu toe wist de burger hier niet van. Door actie van  het NHD worden vanaf heden deze openbare bijeenkomsten vermeld in de gemeentelijke agenda en media zodat ook u op de hoogte kunt zijn.
    Bizar is overigens dat deze voorheen ‘onder elkaar’ bijeenkomsten plaats vonden met innige toestemming van alle politieke partijen.

Plaats 2

Eerst geld over, later geld tekort.

Wederom bizar; Meskers sluit de jaarrekening af en na de afsluiting jaarrekening 2016 komt er nog een rekeningetje van COWWI van 800.000 euro.

Volgens de burgemeester van Schagen deed dat tekort zich daar niet voor omdat de contractverantwoordelijke ambtenaren de vinger aan de pols hielden. In Holland Kroon zijn er kennelijk geen vinger aan de pols houders en geen verantwoordelijken; zij werken thuis en zijn zelfsturend – nou dat zelfsturend zijn dat merken we en tussendoor ook nog even de afwas doen en de kinderen naar school brengen.

Conclusie: In HK heeft men geen flauw benul van contractbeheer, contractbeheersing en contract-verantwoordelijkheid. Wat doen die Meskers en van Gent hier eigenlijk? Zitten ze daar alleen om €95.000 per jaar op te strijken?

Opm: Bij het COWWI werkten de HK-ambtenaren gewoon onder COWWI-vlag. Contacten tussen COWWI en HK verliepen dus tussen HK-ambtenaren; m.a.w. de ene hand wast de andere hand schoon; de onderlinge en gebruikelijk werkwijze en probleemoplossing werd onder dekking van de COWWI-vlag gewoon op z’n Hollands Kroon’s voortgezet en verklaart waarom er zo’n groot verschil is over 2015/2016 en dat niemand dat weet. Dat hebben ze hier nog nooit geweten: denk maar aan de bouw/kostenoverschrijding en wanbeheer bij de bouw van De Ontmoeting, de drogredenen om het oude gemeentehuis te verlaten, later weer te gaan bewonen/ opnieuw in te richten en nu weer deels te slopen en opnieuw in te richten. Denk aan het geklungel van van Gent bij het zorgcontract met G4S, het gepruts met Microsoft en al die verrotte?? bruggen in de Wieringermeer die zo nodig vervangen moeten worden en straks ook nog VVD vrindje Op de Weegh €5.000.000 toe gaan spelen?

Plaats 3

Breedband

HK wil een exclusieve rol breedband te gaan introduceren in HK – vrindje Op de Weegh, het ex-VVD-raadslid die tijdens zijn raadsperiode de breedbandweg voorbereidde en zomaar geheel onverwacht privébelangen bij Breedband kreeg (het menneke verwierf een directiefunctie) en daarom om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden opstapte, heeft hiervoor een subsidie van 5.000.000 nodig. Let wel; subsidie en geen lening. Omgerekend is dit een krappe 4000 euro per aansluiting! (bij 1300 geïnteresseerden). En voor dat geld mogen straks alle bewoners van HK opdraven? Zijn ze wel goed snik? Zeker als HK partner in deze ongein wil worden.

Opm: Bedrijven in het buitengebied die een aansluiting op breedband nemen kunnen de kosten volledig afboeken; voor particulieren (die nog niet van compressiesystemen als bijvoorbeeld CLOUD, welke breedband overbodig maken) geldt dat overigens niet – U betaalt het volle pond! Waarom zou u trouwens een systeem nemen wat achterhaald is?

Redactie JAS

Frank Ottens zei

Laat die "hoogtepunten" maar weg, Stichting-JAS...!! Louter wanbeleid...!!! Maar die 3,5 ton voor de Kooyhaven is goed besteed hoor, het schijnt er thans een drukte van belang te zijn.... Een en al bedrijvigheid... ;)Maar niet heus. Lachwekkend, zulke bestuurders en raadsleden, en straks de zwembaden ook nog dicht, een grof SCHANDAAL zou dat zijn.