Hollands Kroon wil actieve rol bij uitrol breedband internet in buitengebied

• woensdag 7 juni 2017
  • Hollands Kroon - Het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon wil actief op zoek naar een partner om samen met ons als gemeente te zorgen dat het buitengebied wordt voorzien van toekomstbestendig snel (breedband) internet.

Dit staat in een voorstel dat voor behandeling op 20 juni aan de gemeenteraad is aangeboden. Hierbij zal ook nauw worden samengewerkt met de provincie. Die heeft onlangs besloten om lokale initiatieven voor de uitrol van breedband internet te willen ondersteunen door garant te staan voor benodigde leningen.

Procedure

Om een geschikte partner te vinden wil het college een openbare procedure starten, die bestaat uit een verkennings- en selectiefase. Tijdens de verkenningsfase vinden gesprekken plaats met mogelijk geïnteresseerde partijen. Hierbij wordt onderzocht welke wensen en vragen er spelen. Onder die partijen is in elk geval de coöperatie Breedband Hollands Kroon, die zich al sinds 2014 inzet om in het buitengebied een glasvezelnetwerk aan te leggen. Tijdens de selectiefase wordt dit najaar op basis van een aantal criteria de meest geschikte partner geselecteerd.

Nog geen geld

De actieve rol die wij in dit traject willen vervullen houdt in elk geval in dat wij faciliteren in communicatie, benodigde procedures en maatwerk uitvoeringsafspraken rondom graafwerkzaamheden en herstel van straatwerk. Vanwege het besluit van de provincie wordt nu nog geen geld gereserveerd voor aanvullende financiële ondersteuning. Als blijkt dat vanuit onze rol als partner ook financiële middelen nodig zijn, dan neemt de raad hierover eind dit jaar een besluit.

Charlotte Puttenstein

Gemeente Hollands Kroon

We raken allemaal fors aan het betalen om VVD coryfee Alexander op de Weegh aan een dik betaalde boterham te helpen.

Toekomstbestendig? Wat een ongelooflijke arrogante zelfoverschatting - ze kunnen niet eens verder kijken dan een jaartje en dan maken zo nog blunders als zou de jaarrekening van HK € 600.000 positief zijn in plaats van €200.000 negatief wat een verschil van €800.000 is. Het is een droevig stelletje daar in het gemeentehuis : Jaapje + wethouders + gemeenteraad + ambtenarij.