Hollands Kroon steekt nog geen geld in snel internet

• donderdag 8 juni 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Het college van Hollands Kroon is niet van plan op dit moment geld te steken in de aanleg van sneller internet voor buitengebieden in de gemeente.
    Mike Deutekom

En dat is juist precies waar de coöperatie Breedband Hollands Kroon wel om vraagt om aan de slag te kunnen.

De coöperatie, initiatiefnemer voor glasvezelnetwerk in die gemeente, reageerde een paar weken terug verheugd op het besluit van de provincie die zich garant stelt voor leningen die de aanleg van een snelle internetverbinding mogelijk moet maken.

Dankzij die garantstelling loopt de gemeente nu namelijk geen risico meer als er geld beschikbaar wordt gesteld aan de coöperatie. En ook van de banken verwacht Breedband Hollands Kroon nu gemakkelijk geld los te kunnen krijgen,

Subsidie

Bij de gemeente ligt een suggestie van de coöperatie om via subsidie of deelname nu vijf miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarover zou de gemeenteraad deze maand moeten beslissen, aldus directeur Alexander Op de Weegh van de coöperatie.

„Dan kunnen we verder met partijen die zich al achter ons hebben geschaard. Na de zomer lopen verschillende contracten af, die wij hebben gesloten. Als de gemeenteraad nu een principebesluit neemt over de financiën, dan kan in 2018 eindelijk worden gestart met de aanleg van snel internet. Dat het college nu nog niet wil praten over geld is teleurstellend en kan alles vertragen."

In een persbericht meldt de gemeente dat 'Hollands Kroon een actieve rol bij uitrol breedband internet in buitengebied wil'. Daarvoor zoekt het college nu 'actief een partner om samen met ons als gemeente te zorgen dat het buitengebied wordt voorzien van toekomstbestendig snel (breedband) internet'.

Staatssteun

Om een geschikte partner te vinden start het college een openbare procedure starten. „Dat zijn wij wettelijk verplicht", zegt wethouder Theo Meskers. „Wij gaan nu namelijk zelf een rol spelen om breedband in de gemeente geregeld te krijgen. Als je dan op voorhand al kiest voor een partij, dan kun je beschuldigd worden van staatssteun", licht hij toe.

„Als wij nu ook zouden beslissen over een subsidiebedrag, dan is de kans groot dat er een aanbieding komt van een partij die voor het gesuggereerde subsidiebedrag de klus op zich wil nemen. Terwijl als je geen bedrag noemt het ons wel eens veel minder geld kan kosten. Overigens hoop ik dat de coöperatie Breedband Hollands Kroon straks als beste voor ons uit de bus komt." In Hollands Kroon zijn ongeveer 3100 adressen verstoken van goed internet.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Maar Opdeweegh zal geen Opdeweegh heten of juist hij weet wel een wig in de regeltjes te drijven en een praatje te maken met diezelfde Meskers. Opdeweegh was immers raadslid voor de VVD en dus een vriendje van Meskers !! Dit heet: zaken aan elkaar binden.