Hollands Kroon, agrarische hoofdstad van Nederland

• woensdag 14 juni 2017
  • Hollands Kroon - Gemeente Hollands Kroon lanceert de titel ‘Agrarische Hoofdstad van Nederland’ tijdens Sail den Helder

Persbericht

Nog een paar dagen en dan gaat Sail Den Helder van start. Tijdens dit evenement presenteert Hollands Kroon zich op Willemsoord als ‘Agrarische Hoofdstad van Nederland’. In het Hollands Kroon-dorp, dat de vorm van een agrarische belevenisstraat krijgt, wordt het weidse open landschap neergezet waar onze gemeente zo bekend om staat.

Het minipolderlandschap neemt de bezoekers mee langs ‘percelen’ van 10 meter lang en 5 meter breed, waarop onder andere akkerbouw, bollenteelt, veehouderij en tuinbouw worden uitgebeeld. Daartussen toont het dorp belangrijke elementen van het landschap, zoals akkerranden, windmolens en bijenkasten.

Prominent aanwezig is de akkerbouwsector, met een enorm tarweveld midden op het festivalterrein van Sail Den Helder. De zonnepanelen en windmolen in het veld vertellen de boodschap dat Hollands Kroon niet alleen koploper is in moderne akkerbouw, maar ook als producent van duurzame energie.

Niet te missen onderdeel is het enorme bloemenveld van maar liefst 10.000 tulpen die symbool staan voor vijfjarig bestaan van de gemeente Hollands Kroon.  Het vraagt vakmanschap, durf en buiten de kaders denken om een bloem in bloei te krijgen die je anders alleen in het voorjaar ziet.  Experimenteren met koers op iets moois.  Op dit moment krijgen de tulpen nog het laatste beetje water, licht en voeding in de kas van kweker Siem Munster uit Slootdorp. Op 22 juni -de eerste dag van Sail- worden de tulpen vervolgens naar Den Helder gebracht.

Kweker Siem Munster: ‘Als je Hollands Kroon moet typeren in één zin, dan moet het wel over de agrarische sector gaan. Wanneer je om je heen kijkt is dat toch wat je ziet, waar we mee opgegroeid zijn en als gemeente groot mee zijn geworden. Heel mooi dat ik mijn steentje bij kan dragen door deze tulp op te kweken voor onze gemeente’.

Het Hollands Kroon-dorp is het resultaat van een goede en vruchtbare samenwerking tussen LTO Noord afdeling Hollands Kroon, de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) en de gemeente Hollands Kroon. Marbel Montsma van LTO Noord afdeling Hollands Kroon: ‘Wij zien Sail Den Helder echt als een geweldige springplank om ons als sector neer te zetten als de Agrarische Hoofdstad van Nederland. Welk ander moment had beter kunnen zijn voor de lancering hiervan. Wij zijn heel blij maar zeker ook trots dat wij dit met zijn allen voor elkaar hebben gekregen’.

Ook wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon is verheugd over de goede samenwerking: "Naast de sterke opkomst van sectoren als data-opslag, logistiek en composiet, is het goed om onze agrarische sector in de etalage te zetten. We zijn erg verheugd over het enthousiasme in de samenwerking met LTO. Met elkaar hebben we een goed verhaal te vertellen. Hollands Kroon heeft een zeer diverse agrarische sector, die –of het nu gaat over bloembollen, landbouw, glastuinbouw of veeteelt- qua product, techniek en logistiek tot de top van Nederland behoort."

Wie het Hollands Kroon-dorp wil komen bekijken, kan terecht van 22 tot en met 25 juni op Willemsoord in Den Helder.

LTO Noord afdeling Hollands Kroon, KAVB Noordelijk Zandgebied en gemeente Hollands Kroon

Dekker zei

De tekst is niet correct, moet zijn: "Hollands Kroon, de grootste gifbelt van Nederland en de meest corrupte gemeente van Nederland".

Zorro zei

Varen en boeren; een grotere tegenstelling bestaat er niet - als bezoekers van Sail dan ergens geen belangstelling voor zullen hebben dan is het wel die boerenhoofdstad HK.

Wat een aanstellerij.

Sam Kooy zei

Merskerrs is mesjogge. HK heeft niets te maken met Sail.

Kapitein Rob zei

Waarom ben ik gaan varen? Om NIET op het land te hoeven werken. Die Meskers is mataklap en begrijpt niet dat die Sail liefhebbers daar komen voor de schepen en niet voor de aardappelen - anders gingen ze wel naar het bloemencorso. Maar ze hebben Meskers mooi belazerd - na het storten van tonnen richting Den Helder/port Den helder mag hij zich als douceurtje een keer belachelijk maken en daarin is men geslaagd.

HK betaalt 50000 aan sail. Geldverspilling.