Agrariër eist onderzoek naar dossier Randmeer

• vrijdag 2 juni 2017
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - De strijdbijl tussen agrariër Jaap Koorn uit de Polder Waard Nieuwland bij Hippolytushoef en de provincie leek begraven, sinds een kavelruil waardoor hij grond kon kopen om zijn bedrijf uit te breiden.
    Martijn Gijsbertsen

Toch kan hij het boek Wieringerrandmeer niet sluiten. Koorn blijkt de commissie integriteit van de WD opnieuw te hebben gevraagd onderzoek in te stellen naar de gang van zaken rond het geflopte megaproject.

Partijvoorzitter

,,Wanneer ze de handel en wandel van een (inmiddels opgestapte, red.) partijvoorzitter nagaan, mogen ze mijn grieven ook wel eens in behandeling nemen", stelt Koorn desgevraagd.

Hij doelt daarmee op het onderzoek naar Henry Keizer die met zakenpartners voor relatief zeer weinig geld een miljoenenbedrijf in de uitvaartbranche overnam.

Agrariër Koorn is boos dat zijn bedrijf - van destijds 38 hectare - jarenlang op slot heeft gezeten en niet kon groeien, door het Wieringerrandmeer. De provincie heeft dit altijd bestempeld als ondernemersrisico.

In de plannenmakerij voor het miljoenenproject zou een deel van Wieringen en de Wieringermeer onder water worden gezet om 2100 recreatiehuizen aan de waterkant te kunnen bouwen.

Vanwege de financiële risico's werd het Wieringerrandmeer na jaren voorbereiding in 2010 afgeblazen. Koorn heeft nooit compensatie gehad. Eind 2015 kon hij zestien hectare door de provincie verworven grond voor bijna zeven ton opkopen.

,,Dat ik de kwestie opnieuw aanhangig heb gemaakt, komt omdat ik me verbaas over de handelswijze van meerdere VVD'ers in Noord-Holland."

Koorn doelt onder andere op Ton Hooijmaijers, de veroordeelde ex-gedeputeerde. Maar ook op de commissaris van de Koning Johan Remkes en Jaap Nawijn als burgemeester van Hollands Kroon. Die hebben volgens hem 'steken laten vallen in dit dossier'.

Aangifte

De provincie wil niet meer om de tafel met Koorn, die onlangs dreigde met aangifte tegen bestuurders. De agrariër heeft besloten van rechtszaken voor planschade af te zien.

,,Dat kost handenvol geld en energie, daarop loop je leeg. Ik wil hierover opnieuw in gesprek, maar krijgt nul op rekest."

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Tuurlijk, Remkes en Nawijn dekken elkaar tot het bittere eind want zijn ook nog eens beiden aanhangers en lid van de VVD. Zou gevecht zonder eind worden met slechts één verliezer: Koorn !

Theo Moras. zei

Wat het Wieringer-Randmeer en die herindeling naar Hollands Kroon betreft zullen er wanneer de ware feiten bovenwater komen toch zeer zeker koppen gaan rollen. Een project wat bol staat van List,Leugen en Bedrog.

Het is maar goed dat we niet weten voor hoeveel geld politici van ons stelen, de pleuris in heel Nederland zou dan eindelijk eens uitbreken.