Verzet tegen windpark Westeinde bij provincie

• vrijdag 19 mei 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  De Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines (NLVOW) heeft in het provinciehuis in Haarlem een klemmend beroep gedaan op Noord-Hollandse Statenleden om geen verklaring van geen bedenkingen te verstrekken voor vernieuwing van Windpark Westeinde.

De eigenaar van zeven windmolens langs het Noordhollands Kanaal tussen Breezand en 't Zand wil deze vervangen door nieuwe, efficiëntere exemplaren.

Omwonenden zijn daar faliekant tegen, omdat in de buurt gasleidingen liggen. Valt er een rotorblad omlaag of doet zich mastbreuk voor, dan ontstaat in hun ogen explosiegevaar.

Hoewel het miljoenenproject volgens de provincie en diverse onderzoeken voldoet aan de ruimtelijke en wettelijke normen, stelt de NLVOW dat sprake is van een ernstige tekortkoming in de veiligheidssituatie. Henno Dasselaar namens de belangenvereniging.

"Het afbreken van een wiek (rotorblad, red.) of windturbinemast heeft tot gevolg dat de hogedrukgasleiding openbarst. De indring-diepte van een wiek is ter plaatse meer dan zesenhalve meter", aldus Henno Dasselaar namens de belangenvereniging.

Compressorstation

Ook wijst hij erop dat het economisch risico zeer groot is. ,,De leveringszekerheid van aardgas zou in gevaar kunnen komen. En het compressorstation - ter waarde van een half miljard euro - staat binnen de risicocontouren van dit windpark.

Noordhollands Dagblad