Stilte poldermolen is schijn

• woensdag 17 mei 2017
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Het lijkt akelig stil rond de zogeheten 'poldermolen' in toekomstig Windpark Wieringermeer, die inwoners de mogelijkheid biedt te investeren in windenergie en financieel te profiteren.

Martijn Gijsbertsen

Schijn bedriegt, achter de schermen wordt gewerkt om het initiatief van de grond te krijgen.

,,De benodigde vergunningen zijn afgegeven, op papier kan de windmolen - bedoeld voor iedereen in de Wieringermeer en omstreken zo worden geplaatst", stelt Bert Haverkamp desgevraagd. Hij is voorzitter van de Poldermolen Alliantie:een club burgers, mensen uit het bedrijfsleven, vertegenwoordigers van lobby-organisaties, Nuon, ECN en Windcollectief Wieringermeer, die vindt dat de omgeving ook de vruchten van het windpark moet kunnen plukken.

Ingestemd

"De gemeente Hollands Kroon heeft met de grondovereenkomsten voor de locatie (langs de AZ bij Wieringerwerf, ten noorden van het Van der Valk-hotel, red.) ingestemd. Nu moeten we de financiering, zo'n 4,5 miljoen euro, rond krijgen."

________________________________________________

Ook omwonenden moeten vruchten  windpark plukken
    ________________________________

,,Voor de buitenstaander is er weinig zichtbaar Maar we zijn bezig met het opstellen van statuten, het oprichten van een coöperatie. Ook werken we aan ledencontracten: wil je mensen over de streep trekken, dan moet je ze een concrete aanbieding doen. Wat dat betreft staat het project in de kinderschoenen: de teller staat op nul, de fase van campagne voeren moet nog aanbreken."

Haverkamp schat dat er zo'n 1500 tot 2000 particulieren of huishoudens nodig zijn en 250 tot 300 zelfstandig ondernemers om de Poldermolen te kunnen realiseren.

,,Partijen die een aandeel kopen, hebben voor een periode van vijftien jaar lang recht op een deel van de productie-opbrengst. Die wordt jaarlijks, via korting op de energiebelasting, verrekend in het eigen stroomverbruik."

Wat een aandeel precies gaat kosten, is nog niet duidelijk. ,,Et is een groot aantal deelnemers nodig, we proberen met een zo aantrekkelijk mogelijk voorstel te komen. De campagne start denk ik pas in 2018, je krijgt maar één kans om mensen aan je te verbinden, dus het moet meteen goed zijn."

Noordhollands Dagblad

Stilte poldermolen is zeker schijn als hij draait.