Spierballentaal van Schager VVD levert alleen ergernis op

• donderdag 11 mei 2017
  • Categorie: , ,

• Schagen - De motie van wantrouwen tegen wethouder Jelle Beemsterboer in de Schager raadsvergadering telde liefst drie A4-tjes. Vijf oppositiepartijen hadden er werk van gemaakt, onder aanvoering van de VVD. Fractievoorzitter Jonne van de Beek las een brei aan aantijgingen in de motie voor, 37 stuks.
    Schagen - Ed Dekker 10-5-2017
    De frontale aanval op de CDA-wethouder wekte dinsdagavond steeds sterker de indruk van ’op alle slakken zout willen leggen’. De 64 schriftelijke vragen eerder over de kwestie – de verkoop van het voormalige gemeentehuis van Harenkarspel – bleken slechts een aanloopje te zijn. Besturen op hoofdlijnen? Daar heeft de VVD in deze zaak geen boodschap aan.
    Anderhalf jaar geleden belandde de VVD in de oppositie na het opstappen van wethouder André Groot. Met de raadsverkiezingen van maart 2018 in aantocht willen de liberalen zich kennelijk stevig in de kijker spelen. Met spierballentaal ging de partij het gevecht in de raadsarena aan.
    Kansloos
    De strijd tegen Beemsterboer – en daarmee tegen het voltallige college van B en W – was van meet af aan kansloos. Samen met opposant DNA vormden de coalitiepartijen een onneembaar bastion, en dat wist Van Beek.
    De vijf oppositiepartijen gingen er eergisteren onmiddellijk volop in. Meteen kwam de motie op tafel. Het raadsdebat werd niet afgewacht, en dat is hoogst ongebruikelijk. Direct in de aanval. Gaandeweg groeide de irritatie bij de coalitie over de volhardende aanpak van vooral de VVD. ’Vanaf nu zal de sfeer in de raad heel anders zijn’, voorspelde PvdA’er Hans Heddes geërgerd.
    Afgunst
    Wethouder Jelle Beemsterboer is een jonge hond die met zijn daadkracht veel aandacht naar zich toe trekt. Dat creëert ook afgunst.
    Los van al het wapengekletter blijft de vraag of Beemsterboer met de verkoop van het pand aan een Alkmaars bedrijf onvergeeflijk buiten zijn boekje is gegaan. De democratie heeft het antwoord gegeven: nee.
    Lesstof
    Effectief oppositie voeren, daar zijn trainingen voor. Kort en bondig andersdenkenden proberen te overtuigen met argumenten, dat is de essentie van zo’n cursus. Prima lesstof.
    Noordhollands Dagblad